woensdag 18 mei 2016

Klussen, klussen en nog eens klussen

Onze kuip is verdeeld in twee stukken
Ik had jullie eerder al een grotere update over het klussen aan onze boot beloofd, dus bij deze.

Zoals jullie wel weten, ontdekten we de afgelopen winter dat we een aantal rotte plekken in de kuip hebben. We hebben een houten kuip met polyester bankjes, geen polyester-balsa sandwichconstructie dus. Onze kuip is verdeeld in twee stukken, een zitkuip en daarachter een aparte kuip voor de stuurman. Beide kuipen vertonen slechte plekken. Voor ons is dat een teken dat dit probleem meerdere oorzaken heeft.

Binnen, naast onze kajuitingang, zitten aan stuurboordzijde en bakboordzijde bakjes. In beide bakjes komt een kabelgootje uit. Dat gootje loopt naar beneden, onder andere langs het hout van de kuip. Bij die kabelgootjes is het hout erg slecht, vooral aan bakboord. We denken nu dat die kabelgootjes voor inwatering hebben gezorgd.

Aan beide zijden van de kajuitingang zitten bakjes. In die bakjes kwam een kabelgootje uit, dat in plamuursel was verwerkt. Dat plamuursel is inmiddels weggehaald

Omdat het kabelgootje wat uitsteekt kan eventueel condens of andere nattigheid niet door het gootje zelf weg. We vermoeden dat het langs het gootje is gaan lekken
De gootjes bestaan uit een pvc buis die is afgewerkt met een boel plamuursel. Het buisje komt in het houten bakje uit en de rand is net wat hoger dan de bodem van het bakje. Er zit schimmel in. We denken dat door condensvorming mogelijk waterdruppels in het bakje zijn gekomen en dat die langs de buitenkant van de buis naar binnen zijn gekropen en zodoende tussen pvc buis en afwerking terecht zijn gekomen.

Daarna hebben ze zich over een periode van meerdere jaren een weg naar beneden gebaand. Tot op de plek waar alles bij elkaar komt: de instap, de voorkant van de kuip, bakboord kuiprand, de balkjes waartegen die mee gemonteerd zitten én een bakje onder de instap. Daar is het rot. Dat gaat nog een lastige klus worden.

Een andere verdachte is ons kompas, dat ook aan bakboord (boven dat vakje) gemonteerd zit. Die hebben we gedemonteerd en de rozet blijkt kapot. Ook zat het kompas er niet meer vast in. De hoekpunten waar je de plexiglas bol mee in zijn behuizing schroeft, blijken afgebroken. Voor wat betreft de inwatering door regen en buiswater is die gescheurde rozet zeker een verdachte. Omdat het glaasje aardig dof is en de hoekpuntjes ook zijn afgebroken, overwegen we er maar een nieuwe in te zetten.

Ook in de achterste kuip, de stuurkuip, zitten rotte plekken. Sommige oud-leden van Euros hebben geopperd dat dat door de kajuitbanken komt. Op de polyester kajuitbanken is een teakhouten zitting geplaatst. Vroeger, (voor onze tijd) zaten die met metalen pinnen vast in de kajuitbanken.

In het stuurmansbankje vinden we een gaatje waar een pin in heeft gezeten. Daar zit nu wat viezigheid in. Met een beetje peuteren en pulken kunnen we het eruit halen - te makkelijk. We denken dat er een reparatie geweest is die los heeft gelaten - daar is zeker water langs gekomen. En inderdaad, boven het patrijspoortje is het hout te nat.

En dan is er nog de overloop, die de twee kuipen scheidt. In die overloop zitten twee vakjes, om even snel een zonnebril of iets anders in kwijt te kunnen. Of een lierhendel. Deze vakjes wateren af naar de overloop. We denken dat de afwatering te weinig onderhoud heeft gehad en dat er water door de coating heen is gekomen. De afwatering is een gat ter hoogte van de rest van de opstaande houten delen. Het opstaande plankje direct onder die afwatering is doorweekt. Als je erop drukt komt er water uit lopen... Dat moet eruit.

We hebben de boot nu in de loods gezet, om te laten drogen. Het voorluik, de patrijspoortjes, de kajuit, alles hebben we open staan, zodat de lucht er goed doorheen kan. Alle verf en antislip is weggehaald met behulp van een verfbrander en verfkrabbers. Die hete lucht, daar wordt het hout ook lekker droog van. De laatste restjes hebben we geschuurd.

Waar het hout rot was, hebben we het weggehaald. En het was op nogal wat plekken rot. Voorin, aan stuurboordzijde zit nu een enorm gat. De bakboord kabelgoot (en het wandje waar hij aan vast zat) is weg. Aan bakboordzijde is een complete patrijspoort weg en het hout onder de overloop is ook weggehaald.

Het hout onder de overloop is weg
Wat nu? Allereerst moeten we zorgen dat zoiets niet weer gebeuren kan, natuurlijk. De kabelgootjes gaan allebei weg. Toch maar een exemplaar van de bouwmarkt. Dat wordt weliswaar een stuk minder mooi, (en ook wat kwetsbaarder) maar we hoeven voorlopig niet bang te zijn dat er water in de afwerking kruipt.

De zwakke plekken in onze kajuitbanken willen we kaal maken om te zien dat het inderdaad nog goed dicht is. Dan willen we de plekken waar de bankjes op komen te steunen verstevigen met een paar stroken glas en epoxy.

En de vakjes in de overloop willen we zo ombouwen dat het water daar makkelijk weg kan. Zo hopen we over een paar jaar niet weer met hetzelfde te zitten. Een oud-lid opperde om de liggende delen van de vakjes naar het midden toe te verlengen waardoor de afwatering niet meer direct boven de houten delen gebeurt, maar een paar centimeter verderop, naar het midden toe.

Yup... al die stukken hout komen uit onze boot..
Daarnaast moeten we de kuip zelf ook repareren. We hebben al een paar mooie stukken garantie multiplex besteld, die de rotte plekken in de kuip moeten gaan vervangen. Die stukken willen we met dikke epoxy vast zetten.

Hier en daar zitten wat slechte plekjes dicht bij de kuiprand. Dat zal waarschijnlijk met een epoxy plamuur dicht gemaakt moeten worden. We kunnen daar niet in zagen zonder de vloer eruit te moeten halen - en de vloer eruit, dat doen we liever niet.

We moeten dus nog heel wat doen, voor we weer in het water kunnen. Gelukkig krijgen we van alle kanten hulp, onder andere van mijn schoonvader. Oud-leden van Euros, (de vereniging die onze boot gebouwd heeft) denken en helpen ook mee. Zij kennen de geschiedenis van onze boot. Sommigen hebben zelfs meegewerkt aan de bouw ervan. Zij komen dan ook met waardevolle inzichten. En daar leren wij weer van. Als we dit achter de rug hebben, hebben we weer een hoop ervaring erbij..... 

 

2 opmerkingen:

  1. Joke, als je het nieuwe garantie multiplex 2 lagen epoxy geeft (vooral de kopse kanten) gaat het veel langer mee. Tot slot 2 lagen bootvernis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor de tip! Je hebt het dan over injecteer-epoxy?

    BeantwoordenVerwijderen