vrijdag 16 oktober 2015

Langszij liggen: De do's en dont's op een rijtje gezet


Een paar weken geleden schreef ik een blogpost over de regels en etiquette van het langszij liggen. Daar zijn heel veel reacties op gekomen. Op het blog zelf, op Facebook en op de site van Sailspecials, waar het stuk ook verschenen is. Veel mensen droegen suggesties aan, voor regels die nog niet in het stukje vermeld stonden. Vandaar deze vervolgpost, waar ik alle beleefdheidsregels nog eens op een rijtje zet.

Langszij liggen: De algemene beleefdheidsregels


Kop op kont

Probeer, waar mogelijk, om en om te gaan liggen. Dus met je boeg tegen de kont van de boot waar je aan vastlegt. Dan heb je meer privacy dan wanneer iedereen met de kuip tegen elkaar aan ligt. Bij heftige golfslag heb je ook minder kans dat de masten elkaar beschadigen. In sommige havens schijnt om-en-om liggen niet meer te mogen. Ook hier zit een gedachte achter: Als er iets in de haven gebeurt, kun je de plek des onheils sneller verlaten. Onder andere in havens met de Blauwe Vlag wordt die regel gehanteerd. In dat geval moet je uiteraard de regels van de haven opvolgen.

Van groot naar klein

Kleine boten kunnen wel aan grote boten gaan liggen, maar grote niet aan kleine. Als je een klein jachtje hebt, sluit je vaak de rij. Het is dus zonde om aan een schip te gaan liggen dat veel groter is dan je eigen schip. Daar hadden immers meerdere boten aan vast gekund. Probeer aan een boot te gaan liggen die net zo groot is als jouw eigen boot, of net ietsje groter.

Geen zin in buren? Jammer dan!

Volgens het Binnenvaart Politie Reglement mag je langsliggers niet weigeren.

Oneven schip? Lijn naar de wal!

Als het erg druk is kunnen de rijen boten best lang worden. Op plekken als Helgoland lig je soms met vijftien schepen naast elkaar. Ook in Nederland zijn rijen van zes of zeven dik geen uitzondering. Als de wind vat krijgt op een lange rij, dan kan de boel heen en weer gaan zwaaien. Geen fijn idee. Daarom is het belangrijk dat een dergelijke rij goed wordt vastgemaakt. Vanaf het derde schip wordt er van ieder oneven schip verwacht dat zij een lijn naar de kant leggen. Het eerste oneven schip in de rij heeft als het goed is, sowieso al lijnen naar de kant! Dus, verder schip 3, 5, 7, enzovoorts.

Passeer over het voordek

Als je over andere boten naar de kant toe moet, ga je altijd over de voorpunt en niet door de kuip, tenzij anders afgesproken. Zo gun je mensen hun privacy.

Kondig je vertrek tijdig aan

Al ligt er een hele rits boten aan jouw boot vast, het is nog steeds je goed recht om te vertrekken wanneer jij dat wilt. Zelfs als dat om vijf uur in de ochtend is. Het is dan wel zo netjes om dat vertrek op tijd aan te kondigen, zodat de anderen daar rekening mee kunnen houden. Als je in de vroege ochtend weg wil, is het handig om dit de avond ervoor al mee te delen.
 

Leg je vallen het zwijgen op

Niks zo irritant als de hele nacht wakker liggen van het geklepper van vallen tegen de mast. Wijzelf binden onze vallen met een elastiekje aan het stag, zodat ze niet met een hoop lawaai tegen de mast aan slaan. Fijn voor onszelf en onze buren.


Maak van je boot geen hindernisbaan

Als je in het pikdonker over een onbekende boot je weg terug moet vinden, is het wel handig als die boot een beetje opgeruimd is. Slingerende lijnen of openstaande luiken vormen voor een in het donker tastende oversteker al snel een gevaarlijke valstrik.

 

Let op je bijboot

Leuk een bijbootje in het water. Maar soms kan het een sta-in-de weg zijn voor potentiële langsliggers. Zorg ervoor dat je bijboot niet naast je boot dobbert. Dan kunnen anderen aanleggen langs je boot, ook als jij er niet bent om een handje te helpen.

Hang alvast een stootwil uit

Als wij aan de kade liggen hangen we altijd twee stootwillen uit. Zo willen we aan anderen laten zien dat zij welkom zijn om langszij te gaan liggen. 

Laat je deklicht niet onnodig branden

Je weg terug vinden over een rij onbekende boten is al lastig genoeg zonder bouwlamp die in je gezicht schijnt. Echt gezellig staat het niet en het trekt ook nog eens muggen aan. Laat je denklicht dus niet aan als dat niet nodig is.

Wees aardig

Gebruik je gezonde verstand en hou rekening met de ander. Doe geen dingen waar je buurman last van zou kunnen hebben, zoals harde muziek draaien, je hond lekker zijn frustraties uit laten blaffen of om vier uur in de nacht zeer luidruchtig over de boot stommelen.  

Dat waren de regels, voorlopig. Als ik een regel vergeten ben, meld het even in de comments, dan zet ik die er alsnog bij. Deze regels zijn ook op te zoeken in de verschillende naslagwerken, zoals het boek "de Zeilsport" van Ir. J. Loeff of "Zeilen van beginner tot gevorderde" van Heijnen en Tolsma. Voor een ander leuk stuk over etiquette: Klik hier.

2 opmerkingen:

  1. Als groter schip, 12m, ben je pas later uitgezeild en kom je dus later binnen. Dan zie ik langs de kade allemaal kleine schepen die mopperen op het aanlegbeleid.
    Vraagt wel een beleid van de haven, en laat de kleinere bij elkaar.
    groet Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een goede haven zal daar wel op letten denk ik. In Enkhuizen in de stadshaven is de havenmeester druk doende om alle boten op een beetje efficiënte manier op elkaar te leggen.

      Overigens heb ik de impressie dat juist de kleinere boten het laatst binnenkomen, omdat zij langzamer zijn. Voordeel van een kleine boot: Je past vaak wel ergens tussen ;)

      Verwijderen