Onze kuip is verdeeld in twee stukken |
Ik had
jullie eerder al een grotere update over het klussen aan onze boot
beloofd, dus bij deze.
Zoals
jullie wel weten, ontdekten we de afgelopen winter dat we een aantal
rotte plekken in de kuip hebben. We hebben een houten kuip met
polyester bankjes, geen polyester-balsa sandwichconstructie dus. Onze
kuip is verdeeld in twee stukken, een zitkuip en daarachter een
aparte kuip voor de stuurman. Beide kuipen vertonen slechte plekken.
Voor ons is dat een teken dat dit probleem meerdere oorzaken heeft.
Binnen,
naast onze kajuitingang, zitten aan stuurboordzijde en bakboordzijde
bakjes. In beide bakjes komt een kabelgootje uit. Dat gootje loopt
naar beneden, onder andere langs het hout van de kuip. Bij die
kabelgootjes is het hout erg slecht, vooral aan bakboord. We denken
nu dat die kabelgootjes voor inwatering hebben gezorgd.
Aan beide zijden van de kajuitingang zitten bakjes. In die bakjes kwam een kabelgootje uit, dat in plamuursel was verwerkt. Dat plamuursel is inmiddels weggehaald |
Omdat het kabelgootje wat uitsteekt kan eventueel condens of andere nattigheid niet door het gootje zelf weg. We vermoeden dat het langs het gootje is gaan lekken |
Daarna
hebben ze zich over een periode van meerdere jaren een weg naar
beneden gebaand. Tot op de plek waar alles bij elkaar komt: de
instap, de voorkant van de kuip, bakboord kuiprand, de balkjes
waartegen die mee gemonteerd zitten én een bakje onder de instap.
Daar is het rot. Dat gaat nog een lastige klus worden.
Een
andere verdachte is ons kompas, dat ook aan bakboord (boven dat
vakje) gemonteerd zit. Die hebben we gedemonteerd en de rozet blijkt
kapot. Ook zat het kompas er niet meer vast in. De hoekpunten waar je
de plexiglas bol mee in zijn behuizing schroeft, blijken afgebroken.
Voor wat betreft de inwatering door regen en buiswater is die
gescheurde rozet zeker een verdachte. Omdat het glaasje aardig dof is
en de hoekpuntjes ook zijn afgebroken, overwegen we er maar een
nieuwe in te zetten.
Ook in
de achterste kuip, de stuurkuip, zitten rotte plekken. Sommige
oud-leden van Euros hebben geopperd dat dat door de kajuitbanken
komt. Op de polyester kajuitbanken is een teakhouten zitting
geplaatst. Vroeger, (voor onze tijd) zaten die met metalen pinnen
vast in de kajuitbanken.
In het
stuurmansbankje vinden we een gaatje waar een pin in heeft gezeten.
Daar zit nu wat viezigheid in. Met een beetje peuteren en pulken
kunnen we het eruit halen - te makkelijk. We denken dat er een
reparatie geweest is die los heeft gelaten - daar is zeker water
langs gekomen. En inderdaad, boven het patrijspoortje is het hout te
nat.
En dan
is er nog de overloop, die de twee kuipen scheidt. In die overloop
zitten twee vakjes, om even snel een zonnebril of iets anders in
kwijt te kunnen. Of een lierhendel. Deze vakjes wateren af naar de
overloop. We denken dat de afwatering te weinig onderhoud heeft gehad
en dat er water door de coating heen is gekomen. De afwatering is een
gat ter hoogte van de rest van de opstaande houten delen. Het
opstaande plankje direct onder die afwatering is doorweekt. Als je
erop drukt komt er water uit lopen... Dat moet eruit.
We
hebben de boot nu in de loods gezet, om te laten drogen. Het
voorluik, de patrijspoortjes, de kajuit, alles hebben we open staan,
zodat de lucht er goed doorheen kan. Alle verf en antislip is
weggehaald met behulp van een verfbrander en verfkrabbers. Die hete
lucht, daar wordt het hout ook lekker droog van. De laatste restjes
hebben we geschuurd.
Waar
het hout rot was, hebben we het weggehaald. En het was op nogal wat
plekken rot. Voorin, aan stuurboordzijde zit nu een enorm gat. De
bakboord kabelgoot (en het wandje waar hij aan vast zat) is weg. Aan
bakboordzijde is een complete patrijspoort weg en het hout onder de
overloop is ook weggehaald.
Het hout onder de overloop is weg |
Wat
nu? Allereerst moeten we zorgen dat zoiets niet weer gebeuren kan,
natuurlijk. De kabelgootjes gaan allebei weg. Toch maar een exemplaar
van de bouwmarkt. Dat wordt weliswaar een stuk minder mooi, (en ook
wat kwetsbaarder) maar we hoeven voorlopig niet bang te zijn dat er
water in de afwerking kruipt.
De
zwakke plekken in onze kajuitbanken willen we kaal maken om te zien
dat het inderdaad nog goed dicht is. Dan willen we de plekken waar de
bankjes op komen te steunen verstevigen met een paar stroken glas en
epoxy.
En de
vakjes in de overloop willen we zo ombouwen dat het water daar
makkelijk weg kan. Zo hopen we over een paar jaar niet weer
met hetzelfde te zitten. Een oud-lid opperde om de liggende delen van
de vakjes naar het midden toe te verlengen waardoor de afwatering
niet meer direct boven de houten delen gebeurt, maar een paar
centimeter verderop, naar het midden toe.
Yup... al die stukken hout komen uit onze boot.. |
Daarnaast
moeten we de kuip zelf ook repareren. We hebben al een paar mooie
stukken garantie multiplex besteld, die de rotte plekken in de kuip
moeten gaan vervangen. Die stukken willen we met dikke epoxy vast
zetten.
Hier
en daar zitten wat slechte plekjes dicht bij de kuiprand. Dat zal
waarschijnlijk met een epoxy plamuur dicht gemaakt moeten worden. We
kunnen daar niet in zagen zonder de vloer eruit te moeten halen - en
de vloer eruit, dat doen we liever niet.
We
moeten dus nog heel wat doen, voor we weer in het water kunnen.
Gelukkig krijgen we van alle kanten hulp, onder andere van mijn schoonvader. Oud-leden van Euros, (de
vereniging die onze boot gebouwd heeft) denken en helpen ook mee. Zij kennen de
geschiedenis van onze boot. Sommigen hebben zelfs meegewerkt aan de
bouw ervan. Zij komen dan ook met waardevolle inzichten. En daar
leren wij weer van. Als we dit achter de rug hebben, hebben we weer
een hoop ervaring erbij.....
Joke, als je het nieuwe garantie multiplex 2 lagen epoxy geeft (vooral de kopse kanten) gaat het veel langer mee. Tot slot 2 lagen bootvernis.
BeantwoordenVerwijderenDank voor de tip! Je hebt het dan over injecteer-epoxy?
BeantwoordenVerwijderen