Veel
zeilers vinden het leuk om over hun zeilavonturen te bloggen. Het is natuurlijk extra leuk wanneer je zeilblog ook echt goed
gelezen wordt. Vandaar deze minicursus zeilblogs schrijven. Met het
stappenplan in deze cursus zet je binnen no time zelf een leuke en
goed leesbare blogpost in elkaar.
Stap 1: Verzamel materiaal
De
ervaringen die je tijdens je reis verzamelt zijn de basis voor je
blogpost. Ikzelf verzamel 'basismateriaal' door veel foto's te maken.
Niet alleen verfraaien foto's je blog, maar ze zijn ook een handig
geheugensteuntje. Zorg ervoor dat je de camera altijd bij de hand
hebt! Daarnaast heb ik ook vaak een opschrijfboekje bij me, waarin ik
losse gedachten en gebeurtenissen noteer.
Stap 2: Zet je lezer centraal
Je
hebt een mooie reis gemaakt en bijzondere dingen gezien. Je legt je
belevenissen vast in een blog, omdat je ze graag wilt delen met de
rest van de wereld. Je zou dus denken dat het logisch is dat jouw
bijzondere verhaal hier centraal staat. Maar wie echt een goed lopend
blog wil schrijven, laat álles om de lezer draaien.
Mensen
lezen je posts niet uit zichzelf. Ze zijn namelijk niet a priori
geïnteresseerd in jouw vakantieverhalen, zeker niet wanneer ze je
verder (nog) niet kennen. Ze nemen alleen de moeite om jouw lap
tekst te lezen als ze de verwachting hebben daar een positieve ervaring voor
terug te krijgen. Als
je wil dat je blog gelezen wordt, moet je je dus focussen op het
creëren van een speciale ervaring voor je lezer. Jouw
belevenissen zijn slechts een ruwe grondstof hiervoor!
Stap 3: bedenk wat voor soort ervaring je de lezer wilt bieden
Maar
hoe doe je dat precies, een post schrijven die lezers een bijzondere ervaring biedt? Op
die vraag bestaat helaas geen eenduidig antwoord. Een blogpost moet bij een lezer een persoonlijke snaar weten te raken,
een bestaande behoefte vervullen. En dat is voor iedere lezer weer
anders.
Sommige zeilers vinden verhalen over avontuur in kleine bootjes prachtig, omdat deze hen doen denken aan hun eigen jongere jaren. Reisverslagen over een bepaald
vaargebied kunnen een bron van voorpret zijn voor mensen die binnenkort naar dat gebied toe gaan. Er zijn mensen die veel interesse hebben in verhalen over een eerste oversteek of eerste keer op zee, omdat zijzelf ook van plan zijn die stap te zetten. Lezers die de sleur van alledag een beetje zat
zijn, duiken graag even weg in verhalen over azuurblauwe ankerbaaien. Enzovoort...
Voor
dat je begint met schrijven is het dus belangrijk om jezelf een paar
vragen te stellen. Wat voor soort leesbehoefte wil ik vervullen? Bij
wie? Dat klinkt misschien als gladde marketingpraat, maar het gaat
over iets heel wezenlijks: het vermogen om je in te leven in je publiek,
in plaats van alleen maar mee te delen wat je zelf zoal op je lever
hebt.
Sommige lezers willen vooral lekker wegdromen
|
Stap 4: Maak een opzetje
Als
je weet wat voor soort verhaal je vertellen wil, is het tijd om een
plan te maken. Hoe wil je dat verhaal gaan vertellen? Sommige mensen
kruipen achter hun computer en beginnen met typen, maar ik kan dat
dus echt niet! Dan zwalkt mijn verhaal overal en nergens heen,
terwijl een goede post juist een duidelijke lijn hoort te hebben.
Daarom maak ik altijd een opzetje voor mijn post. Soms zijn drie
steekwoorden op een kladpapiertje al genoeg.
Bedenk
bij het maken van een opzet welke schrijfstijl je wilt gaan
gebruiken. Je stijl moet een beetje passen bij de groep die je aan
wil spreken, maar overdrijf hier niet in, want dat komt onnatuurlijk
over. Wees consequent in het gebruik van je stijl. Het staat al snel
vrij slordig wanneer je de lezer de ene keer aanspreekt met 'u' en de
andere keer met 'jij'.
Het
is ook goed om na te denken over de informatie die je in je post wil
stoppen. Dit heeft uiteraard alles te maken met het soort verhaal dat
je wil overbrengen! Het
publiek dat in 'eerste keer' verhalen geïnteresseerd is, zal vaak
willen weten hoe je alles ervaren hebt, wat voor beslissingen je
gemaakt hebt en waarom je deze beslissingen maakte. Praktische
informatie over een vakantiebestemming biedt een meerwaarde voor de
groep lezers die zelf van plan is naar dat gebied te gaan. Maar
wanneer je een teveel aan info in je verslag verwerkt, wordt het een
opsomming van feiten en haken de 'plezier-lezers' af. Als je een hoop
praktische info te delen hebt, kan je overwegen die in een aparte
post te zetten. Je collega-zeilers zullen je er dankbaar voor zijn!
Een
ander dingetje om je bewust van te zijn: het gebruik van zeiltermen.
Een teveel ervan kan ervoor zorgen dat niet-ingewijden er geen touw
meer aan vast kunnen knopen. Als je met je blog ook niet-zeilende
bekenden op de hoogte wilt houden, is dat dus niet handig. Maar
wanneer je alles geduldig uit gaat leggen, wordt het al snel
langdradig voor de groep die de theorie wel onder de knie heeft. Er
is geen oplossing die voor beide groepen ideaal is. Ook hier zul je
dus keuzes moeten maken.
Interessant: nautische bijzonderheden, tips voor eten en uitjes, info over lokale prijzen, enzovoort
|
Stap 5: Aan de slag!
Als
je het opzetje af hebt, is het tijd om dat op een leuke manier
uit te werken tot een echt zeilverhaal. Met deze schrijverstips
kan het niet fout gaan.
-Spreek
de zintuigen aan.
In
plaats van te vertellen dat haven van La Pittoresque een mooie haven is, kun je het ook laten zien: 'Als we de haven van La Pittoresque binnen varen, snuiven we meteen
een bijzondere geur op: de verse kruiden waar deze regio zo beroemd
om is. Op de oude stenen kade is het een drukte van belang.
Traditionele vissersboten, geschilderd in alle kleuren van de
regenboog, brengen hun vangst naar de kleine houten stalletjes aan de
havenpier'.
Zo'n
beschrijving komt de geloofwaardigheid van je verhaal ten
goede. Wanneer je dingen zegt als 'de haven is heel leuk' doe je een bewering. De lezers moeten vervolgens maar van je aannemen dat die bewering ook klopt. Een levendige beschrijving laat zien waarom dat haventje zo leuk is. Ook geeft zo'n zintuiglijke beschrijving je lezers het gevoel alsof ze zélf dat leuke haventje binnen varen.
Lezers
willen niet horen hoe jouw vakantie was, ze willen zelf meegenomen
worden naar mooie plekken
|
-Bedenk
welke details in je verhaal passen (en welke niet)
Onnodige
details kunnen een verhaal langdradig maken, dus die kun je beter zo
veel mogelijk weglaten. Wat er precies als 'onnodig' geldt, hangt af
van het doel dat je met je verhaal hebt. Dat je in dat ene restaurant
in La Pittoresque geweldig verse vis kan eten kan relevant zijn,
bijvoorbeeld als je richt op mensen die ook die kant op willen, of
als je gewoon een mooi beeld wil schetsen van jouw leven als God in
Frankrijk. Maar wat je precies besteld hebt, dat is dan weer minder
belangrijk.
Soms
is het lastig om details weg te laten, omdat zonder die details het
verhaal minder duidelijk wordt. Stel, je legt aan in een haven en er
komt een man in een bootje aangevaren, die vertelt dat de haven vol
is. Maar wanneer hij jullie boot herkent mogen jullie bij hoge
uitzondering aan de kade bij het havenkantoor gaan liggen. Deze man
is echter niet de havenmeester, maar een gemeenteambtenaar die in het
laagseizoen de haven in de gaten houdt omdat de echte havenmeester
maar twee uur per dag aanwezig is.
Een
leuke anekdote, maar het is een hele mond vol om uit te leggen waarom
iemand die niet de havenmeester is, jullie toch die plek toewijst.
Het haalt de vaart uit een verhaal. Ikzelf zou geen moeite hebben
deze man gewoon 'havenmeester' te noemen. Doet misschien geen recht
aan de werkelijkheid. Maar, hoe relevant is het nou voor de lezer om
te weten wie er precies waarneemt voor de rol van havenmeester in het
laagseizoen ergens in een haven in Frankrijk? Lezers hebben meer aan
een vlot en prettig lezend verhaal.
-Creëer
een beetje suspense
Laat
je lezers een beetje in onzekerheid, laat ze zich af vragen of alles
wel goed zal gaan. Een spannend verhaal motiveert om verder te lezen
en op het volgende deel te klikken.
Je
kunt gebeurtenissen onderweg een spanningsboogje mee geven. Stel, je
wilt je fok strijken voor je de haven in gaat. De fok zit enigszins
vast, dus ga je naar de voorpunt om hem los te maken, wat na een
beetje gepeuter uiteindelijk lukt. Dat kan je ook 'spannend' opschrijven:
'We besluiten de fok te strijken. Als ik de val laat vieren geeft het
zeil echter geen krimp. Shit, er zit ergens iets vast! Met een vol
voorzeil komen we de haven niet binnen. Wat nu? Ik kruip over het
voordek, terwijl mijn partner het roer neemt. Na wat gepruts komt de
fok uiteindelijk toch los en kunnen we hem strijken. Gelukkig maar!'
Zo wordt het strijken van de fok een soort
'miniverhaaltje' waarin de held moeilijkheden overwint en voor een
happy end zorgt.
Ook
kun je het einde van je post een subtiele cliffhanger mee geven: 'We
varen de haven uit. Ik hoop maar dat er genoeg wind zal staan'. Of:
'Twee dagen later dan gepland varen we eindelijk de haven van La
Pittoresque binnen. Ik hoop maar dat we op tijd zijn om ons
vakantiedoel nog te halen'.
Wees
wel voorzichtig met suspense, want het
komt al snel
overdreven over. Denk bijvoorbeeld aan slechte reallifesoaps,
waar elk
probleempje
wordt opgeblazen tot een levensgroot dilemma.
Een beetje suspense creëren maakt een blog leuker, maar overdrijf het niet!
|
-Wees
niet bang voor imperfectie
In
theorie zijn Ivo en ik natuurlijk echte zeebonken, die altijd de
stoere ankerplek verkiezen boven het gemak van een marina, die bij
elke wind aanleggen volgens het boekje, die de zeilen altijd perfect
getrimd hebben en die de discipline hebben om de geur van de restaurantjes op de kade te
negeren, omdat we onze superverantwoorde low-budget maaltijden altijd zelf bereiden.
In
de harde realiteit echter.. not so much. En of het nou om
zeilen gaat, of om iets anders, het geeft een gevoel van herkenning
om te zien dat anderen alles ook niet altijd perfect op orde hebben
(Brigitte Kaandorp is daar groot mee geworden). Dus wees vooral niet
bang om je kleine imperfecties ook mee te nemen. Je verhaal wordt er
leuker en herkenbaarder van.
-Durf
ook eens negatief te zijn
Je
bent enthousiast over de mooie reis die je gemaakt hebt en wilt dat
graag overbrengen op je lezers. Natuurlijk was niet alles altijd
alleen maar perfect, maar waarom zou je je publiek lastig vallen met
klaagverhalen over ongezellige havens en matige restaurants? Toch kan
het af en toe benoemen van negatieve dingen je verhaal interessanter
maken. Het was een van mijn grote valkuilen in het begin. Alles wat
ik tegenkwam was even pittoresk, mooi en bijzonder. Dat wordt op een
gegeven moment saai. De lezer wil een verslag van een echte zeiltrip,
geen vakantiebrochure. Ook hier is balans uiteraard belangrijk, je
blog moet ook weer niet op een aflevering van Red Mijn Vakantie
gaan lijken.
Zelfs op vakantie is niet alles alleen maar leuk en mooi
|
-Wees
bereid dat ene leuke stukje eruit te gooien
Soms
heb je ineens een ontzettend grappige opmerking of rake observatie in
je hoofd ('De inklaringsprocedure doet me nog het meest denken aan een
sketch uit Monty Python'). Dat ga je in je verslag zetten, je
lezers zullen smullen! Maar wanneer je aan het schrijven bent, merk
je dat je verhaal niet lekker loopt. Die bewuste alinea hangt er
steeds maar een beetje bij. Wees dan niet bang om die alinea er
gewoon uit te gooien. Jammer maar helaas, een goed lopend geheel is
belangrijker dan een individuele observatie, hoe grappig die ook is.
-Wees
consequent in wat je zegt
Het
zijn van die kleine details waar je vaak overheen leest. Je vertelt
bijvoorbeeld dat er in de haven van La Tristesse werkelijk helemaal
niks leuks te doen valt. Vervolgens zeg je dat je besluit wat te gaan drinken in het havencafeetje. Dat blijkt een supergezellig cafeetje
te zijn, waar je een hele leuke avond hebt. Zoiets staat een beetje
haaks op de eerdere stelling, dat er in La Tristesse niks te doen is.
Probeer een beetje op dit soort contradicties te letten.
-Pas
op met verkleinwoorden
Nog
een van mijn valkuilen. Als je van het ene schilderachtige dorp naar
het andere vaart, heb je de neiging om in verkleinwoorden te gaan
praten: Haventje, restaurantje, vissersbootjes, huisjes. Als je
teveel van die woorden gebruikt gaat je blog een beetje lijken op een
reisverslag naar Smurfenland. Niet doen dus.
Strooi niet te veel met schattige verkleinwoordjes
|
-Gebruik
niet meer woorden dan nodig (maar ook niet minder!)
Veel
woorden die weinig zeggen maken jouw stuk er niet beter op. Probeer
wollig taalgebruik te vermijden. Maar snoei
ook niet té hard. Je lezers lezen jouw blog voor hun plezier, dus je
hoeft niet alles terug te brengen tot een soort zakelijke
samenvatting.
-Gebruik
kopjes en witregels
Zoals
jullie vast wel weten, ben ik dol op witregels. Ik vind alinea's op het internet al snel te lang, zeker wanneer je een stuk op je
mobieltje leest. Daar kan een hele korte alinea van vijf zinnen al
snel negen tot twaalf regels in beslag nemen. Kopjes en witregels
maken het allemaal een stuk meer behapbaar.
Stap 6. Herlees je blogpost. En nog een keer. En nog een keer.
Als
ik het laatste woord getypt heb, ben ik nog lang niet klaar. Dan
begint het grote herlezen en herschrijven. Er is altijd wel een
alinea die niet helemaal lekker loopt, een stukje dat onduidelijk is
of dat niet goed uitdrukt wat ik wil zeggen, tikfoutjes, dubbele spaties, enzovoort. Het komt best vaak voor dat het
herlezen en herschrijven van een post me twee tot drie keer meer tijd kost dan het schrijven van de post zelf. Dat klinkt overdreven
en perfectionistisch, maar dat is het niet. Met deze stap verander je
een gewone lap tekst in een prettig lezende blogpost, die mensen
graag doet terugkeren naar je blog.
Stap 7: Zoek mooie foto's bij je tekst en voorzie ze van onderschriften
Je
kan er voor kiezen je foto's al uit te zoeken voor je aan de blogpost
zelf begint, zodat je je blogpost op de bijbehorende foto's af kan
stemmen. Ikzelf doe dat niet. Voor mij vormt het verhaal de hoofdlijn
en zijn de foto's puur ter ondersteuning. Dit neemt niet weg dat
foto's voor mijn blog wel belangrijk zijn. Op een visueel medium als
het internet zijn het de foto's die een blog eruit doen
springen. Soms lees ik een verhaal over mensen die naar een prachtige
bestemming zijn geweest, zoals de Noorse fjorden. En dan staat er maar één foto bij. Zo
zonde! Het oog wil ook wat..
Wat
ik ook vaak zie: een blog dat prachtige foto's heeft, maar op een
pietepeuterig formaat. Bij Wordpress en Blogger staan de foto's
standaard als klein ingesteld. Maar als je in je editor op de foto's
klikt, heb je de optie om de foto groter, extra groot of full size
weer te geven. Ikzelf zet de foto's meestal op extra groot.
Fotootjes op kabouterformaat, zonde!
|
Ook
bij het uitzoeken van foto's is het belangrijk om je af te vragen in
hoeverre een foto past bij het doel wat je voor ogen
hebt. Wil je informatie overdragen? Laten zien hoe mooi een
bestemming of overtocht was? Een combinatie? Foto's van mooie
gebouwen en woeste landschappen laten zien hoe bijzonder een plek is.
Foto's van lekker eten onderstrepen (met mate!) dat het leven tijdens
je vakantie goed was. Detailfoto's, bijvoorbeeld van mooi uitgestalde
kruiden op een marktkraam, laten het 'pittoreske' goed uitkomen. Foto's voorzien van een onderschrift kunnen ook gebruikt worden om aandacht te schenken aan zaken die net niet
lekker passen in je verhaallijn, of dingen die niet per se een hele alinea waard zijn.
Ikzelf
ben een beetje huiverig om foto's van mensen op mijn blog te
plaatsen, omdat ik zeker wil weten dat die persoon er echt okay
mee is dat zijn of haar gezicht op mijn blog gepubliceerd wordt. Ja, het is soms verleidelijk
om een spontane foto van een oud vrouwtje of een paar jeu-de-boulende
mannetjes te schieten. Maar ik ben persoonlijk van mening dat mensen
geen levend decorstuk zijn.
Stap 8: Zet je post online
En dan is het tijd om je post online te zetten! De volgende stap is om de rest van de wereld te laten weten dat jij een mooie
blog geschreven hebt. Dat kan door hem te posten op Facebook, maar
ook het zeilersforum is een goed platform om zeilverhalen te delen. Bedenk wel dat veel
internetfora het niet waarderen als je alleen maar reclame maakt voor je blog,
zonder verder nog iets bij te dragen. Wees actief in
discussies voordat je over je blog begint. Als je een topic over je
blogpost opent, geef dat topic naast een link naar je blog, ook nog iets extra's
mee. Denk aan een inleidende tekst en wat leuke foto's.
En
daarna.. hou het een beetje in de gaten, zou ik zeggen. Het is altijd
leuk om comments op je blogpost en forumtopic te lezen. Beantwoord
die comments ook. Je lezers vinden het leuk als jij ook betrokken
bent bij hen. Zo ontstaat er een beetje een gemeenschapsgevoel rond
een blog. En dat is precies waar een zeilblog voor bedoeld is:
Enthousiasme overdragen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten