Het is
nu halfweg februari. Te koud om al echt iets met onze boot te doen,
want onze boot staat helaas niet in een fijne, verwarmde loods. Dat
is dan weer een van de nadelen van keeping it simple... Maar het
klusseizoen zit er wel aan te komen! Ivo en ik zijn hard aan het
nadenken over wat we willen gaan doen (en vooral over hoe we dat gaan
aanpakken). Er staat een hoop op de lijst, omdat we volgend jaar weer
een grotere tocht willen maken, naar Noorwegen.
Zo
willen we onze boot eindelijk eens met AIS gaan uitrusten. Ook willen
we onze accu's vervangen. Die doen het niet al te best meer, want ze
zijn al een jaar of vijf oud. Ook vermoeden wij dat we ze tijdens onze
tocht naar Whitby iets te diep ontladen hebben.
Met
het vervangen van de accu's willen we ook een aantal veranderingen in
het het elektronisch systeem doorvoeren. Dat heeft alles met onze
plannen voor het volgende jaar te maken. Een overtocht naar Noorwegen
zal met onze boot ongeveer drie tot vijf dagen in beslag nemen. Dan is het wel
fijn als we de stuurautomaat ook aan het werk kunnen zetten. Omdat
die redelijk wat stroom gebruikt, moeten we veel capaciteit mee kunnen
nemen in onze accu's. We willen die capaciteit dus vergroten.
Ook
willen we een accumonitor in ons systeem plaatsen, zodat we
redelijk kunnen inschatten hoeveel accucapaciteit we nog
over hebben. Verder gaan we met onze zonnepanelen aan de slag. We hebben een set zonnepanelen aan boord, die nu serieel
geschakeld staan. We dachten dat een seriële schakeling efficiënter
zou zijn dan een parallelle schakeling, Maar onlangs kwamen we er achter dat dat wel eens niet zo zou kunnen zijn (in verband met de werking van schaduwen). Misschien moeten
we ze toch parallel gaan zetten. We proberen ieder klein beetje stroom mee
te pakken!
We
beseffen ons wel dat deze aanpak zijn limieten heeft. Ook al
vergroten we onze accucapaciteit flink, we kunnen niet oneindig veel
stroomcapaciteit op onze boot meenemen. De accu bijladen op de motor
is vaak geen optie. Wij hebben een buitenboordmotor die het niet al
te best doet op een hobbelige zee. En omdat een elektrische
stuurautomaat redelijk veel stroom gebruikt, kunnen we die niet de
hele tijd gebruiken. We zullen dus een flink deel van onze overtocht
naar Noorwegen zelf moeten sturen.
Zeilers
die echt lange stukken varen hebben vaak een vindvaan aan
boord. Dat is een installatie die met behulp van de wind de boot op
koers houdt. Stroomverbruik: nul. Tot nu toe vond ik het vaak maar
ingewikkelde dingen. Al die katrolletjes en touwen! Maar onlangs
hadden we een etentje bij een van de organisatoren van de Small Ships
Race. Hij liet ons zijn eigen windvaan zien, een modelletje
Pacific Light.
Superstevig
ding, volkomen hufterproof. Je hoeft hem alleen nog op je boot vast
te maken. En de werking is vrij eenvoudig. Eigenlijk past zoiets
perfect bij onze manier van zeilen. Niet het zoveelste elektrische
apparaat, maar een simpele, elegante oplossing. Iets dat gebruik
maakt van de wind. Iets wat je zelf eventueel zou kunnen repareren.
Iets dat ons in staat stelt langere tochten te maken, omdat we zelf
minder hoeven te sturen. Iets waarbij we ons geen zorgen hoeven maken
over de volgende bestemming, of daar wel walstroom aanwezig is.
Ook is zo'n windvaan een mooie back-up voor onze elektrische automaat. Als die automaat stuk gaat op dag twee van een vierdaagse overtocht, dan kunnen we terugvallen op de windvaan. En andersom is dat natuurlijk ook het geval: de elektrische automaat is een fijne back-up voor onze windvaan. Zo kunnen we het 'zelfsturen' dubbel uitvoeren.
Ook is zo'n windvaan een mooie back-up voor onze elektrische automaat. Als die automaat stuk gaat op dag twee van een vierdaagse overtocht, dan kunnen we terugvallen op de windvaan. En andersom is dat natuurlijk ook het geval: de elektrische automaat is een fijne back-up voor onze windvaan. Zo kunnen we het 'zelfsturen' dubbel uitvoeren.
Maar
helaas, aan zo'n superstevige windvaan hangt wel een prijskaartje.
Met een beetje mazzel komen we een tweedehands exemplaar tegen op
Marktplaats. Maar een nieuwe zit er voor ons voorlopig nog niet in.
Het vuurtje is echter wel aangewakkerd. Sinds kort ben ik dan ook een
beetje aan het nadenken over alternatieven. Je kunt ook een windvaan
als bouwpakket krijgen. En op het internet heb ik een vrij redelijk
geprijsd kant-en-klaar alternatief gevonden. Beide alternatieven zien
er wel minder stevig uit dan een Pacific Light. En als we er een
aanschaffen, dan gaat het ook een investering voor de toekomst zijn.
Dus niet iets wat na drie seizoenen alweer aan vervanging toe is.
Voorlopig
blijft 'project windvaan' dus iets voor op de lange baan. Maar ik
blijf er wel mee bezig, zoeken naar manieren om zoiets voor elkaar
te krijgen. Want: met een beetje handigheid kan je ook heel ver
komen!
Is de sheet to tiller methode bekend bij jullie. Dat lijkt een mooi alternatief te zijn voor een windvaan stuurinrichting.
BeantwoordenVerwijderenIk heb ooit het E-book Zeilen met losse handen van Dick Huges gekocht, maar heb geen ervaring daarmee.
Nee, was ons nog niet bekend. Ik heb het even opgezocht, het ziet er interessant uit. Dank :)
Verwijderen