De
afgelopen weken ben ik druk geweest met plannen maken voor het volgende seizoen. Uiteraard leuk en spannend, maar ik zou in
al die drukte bijna vergeten dat jullie ook nog een mooi reisverhaal
van mij tegoed hebben: een uitgebreid verslag van onze vakantie van vorig
jaar. Bij deze dus
weer een nieuw deel.
Na
een vrij ontspannen Small Ships Race zijn we aangekomen in het Engelse Lowestoft. We
zijn vertrokken met de intentie om een vakantie achter de Small
Ships Race aan te plakken, mits de oversteek goed verlopen zou. Die
oversteek ging prima, dus de hamvraag is nu: Waar gaan we straks
heen? Joost, een van de andere deelnemers, is van plan om door
te varen naar het noorden. Hij wil helemaal naar Schotland, in zijn
eentje. In voorgaande jaren is hij solo naar de Kanaaleilanden en
naar Noorwegen gezeild. Een echte diehard! Met hem bespreken we onze
plannen en delen we ons enthousiasme.
In de jachtclub van Lowestoft staan een aantal mooie schaalmodellen |
Schotland
is nog te ver voor ons, maar ik zou heel graag naar de Farne Islands
willen. Ook dat is een hele oversteek: De Farne Islands zijn in het
gunstigste geval meer dan tweehonderd zeemijl varen. Whitby schijnt
ook heel mooi te zijn. Dat ligt een stuk zuidelijker dan de Farne
Islands, maar is nog steeds best ver... Ten zuiden van Whitby is er nog
het haventje van Grimsby. Dat is de meest nabije optie, maar het is
wel een lastige aanloop. En Grimsby is een beetje een trieste,
verlopen bedoening, zo horen we van anderen. Trieste, verlopen
bedoeningen, daar hebben we niet zoveel trek in. Het is tenslotte
vakantie! We besluiten daarom eerst maar eens naar Whitby te gaan en
daarna verder te kijken.
Die schaalmodellen geven de club een extra cachet... |
Die
avond eten veel SSR-deelnemers samen bij de plaatselijke Indiër (die
heel erg goed schijnt te zijn). Dat is een beetje een traditie geworden, maar wij slaan dit over omdat we nog andere plannen hebben. We
zijn namelijk uitgenodigd bij een paar vrienden die ik via Facebook
ken. Om half zeven worden we opgehaald door Jack en Owen. De twee
jongens, ergens in de twintig, zijn buurmannen van elkaar. Ze wonen
op een terrein dat nog het meest weg heeft van een autosloperij, maar
dan voor boten.
Engels gazonnetje. Je kan je als konijntje hier prima verstoppen, tussen al die beeldjes... |
Met
slopen heeft dit alles echter weinig te maken, integendeel! Het
terrein is eigendom van het International Boatbuilding Training College, een school waar je boten kan leren
bouwen op de traditionele manier. Links en rechts staan
verwaarloosde, klassieke sloepjes te wachten om opgeknapt te worden.
In een half open schuurtje zien we het begin van stukken spant. Die
buigt men hier zelf, op de ouderwetse wijze. In een verlaten hoekje
ontdekken we nog iets bijzonders: de chash test boat van de Yachting
Monthly. Het arme ding staat zwaar toegetakeld op een bokje. Ik heb er
bijna medelijden mee...
Dit schip heeft betere tijden gekend! |
We
drinken een biertje in de kajuit van Owen's boot, een Hillyard. Deze klassieke
houten
schepen zijn een van de eerste modellen die destijds in serie
gebouwd zijn, vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw. Owen is
bezig dit mooie schip helemaal op te knappen. Hij heeft zojuist de
mastvoet en het gangboord netjes geschuurd en gelakt.
Het glimt aan alle kanten.
Een prachtig gezicht. En wat ruiken houten boten toch heerlijk!
De boot van Owen is tevens zijn huis |
Jack
en Owen wonen allebei op hun eigen boot, die ze hier op het terrein van de school
mogen stallen. Ze voorzien in hun levensonderhoud met klusjes doen
voor booteigenaren met weinig tijd. Iedere vrije minuut gaat op aan
hun eigen boot. Beiden zijn van plan om te vertrekken zodra ze hun
boot op orde hebben, voor een reis rond de wereld. Ik raak geïnspireerd door hun enthousiasme.
Hoezo wachten tot je 'gearriveerd' bent voordat je je zeildromen waar
kan maken? Gewoon gaan!
De
volgende dag drinken we met Joost een bakje koffie in de stad.
Omdat Joost dezelfde kant op wil als wij, spreken we af om samen te
vertrekken en zo lang mogelijk marifooncontact te houden. Het
plannen van meerdaagse tochten is toch wel andere koek dan de
dagtochtjes van vijfentwintig mijl die we tot nu toe maakten. Joost
brengt ons de fijne kneepjes van meerdaagse tochtplanning bij.
Monument in het centrum van Lowestoft |
Op het IJsselmeer
wil je gewoon weten wat de windrichting is, of er wel voldoende wind
staat (niet te veel, niet te weinig) en natuurlijk ook of het een
beetje lekker weer gaat worden. Dan volstaat een blik op windfinder.com vaak wel. Bij de meeste havenkantoren aan het IJsselmeer is de
windvoorspelling niet veel meer dan een A4tje met een uitdraai van
Windfinder erop. Maar als je een meerdaagse tocht wil plannen, wil je precies weten welke wind je waar kan verwachten, zodat je jouw tochtplanning daar op aan kan passen. Dan heb je gribfiles nodig, computerbestanden die windsnelheid en windrichting op een kaartje weergeven. Joost legt ons uit hoe we de informatie uit die gribfiles effectief kunnen benutten.
Weersvoorspellingen worden na een paar dagen minder betrouwbaar. Ook daar moet je rekening mee houden. Je moet tijdens je tocht op de een of andere manier verse
weerberichten binnen zien te halen. Er worden weerberichten over de
radio en marifoon uitgezonden. Ook kan je, als je dichtbij land komt,
het internet op je mobieltje gebruiken om nieuwe gribfiles op te halen. We zuigen alle info gretig op, want we gaan het nodig hebben!
Het
plan is om zondag in de namiddag te vertrekken. De verwachting is dat
we onderweg wat windstiltes en tegenwind tegen zullen komen, maar dat
nemen we voor lief. Liever tegenwind dan harde wind, daar voelen wij
ons nog niet ervaren genoeg voor.
Deze sierlijke tweemaster is zojuist de sluis van Lowestoft gepasseerd |
Zondagmiddag,
om half vijf varen we in de miezerige regen de haven uit, samen met
Joost. Als we even later de zeilen omhoog hebben, is er gelegenheid
om foto's en filmpjes van elkaars boot te schieten. Daar maken we graag gebruik van. Joost maakt videoverslagen van al zijn
avonturen. De beelden die wij maken van zijn boot worden daar ook in
verwerkt. (het filmpje van Joost staat helemaal onderaan deze blogpost)
Het
vederlichte bootje van Joost is echter veel rapper dan onze 2,5 ton
aan Doordraijer, dus al snel verdwijnt Joost aan de horizon. We
houden nog enige tijd marifooncontact, maar als we de nacht in gaan,
komen wij buiten zijn bereik. Nu zijn we echt alleen. Het avontuur is
begonnen...
Joost, op weg naar Schotland! |
Ik had je wel in contact kunnen brengen met de yachtclub in Whitby Een contact die vanuit de Toerzeilers er al jaren is. Ze vinden het leuk als er NL zeilers komen om ze op de Yachtclub te ontvangen. De Toerzeilers komen er al een kwart eeuw meestal met de Whitby folkweek in augustus.
BeantwoordenVerwijderenMisschien voor de volgende keer. Whitby is een mooi plekje, dus wellicht gaan we er nog wel een keer heen. Ik zag je stukje in de Zeilen ook, over de Folkweek :)
Verwijderen