Navigeren, een hele kunst .. |
Oké,
ik trek het nu een beetje in het belachelijke. Maar het is en blijft
een raar fenomeen. Op veel elektronische zeekaarten staat namelijk
expliciet vermeld dat je de zeekaart vooral niet als zeekaart mag
gebruiken. Dit heeft natuurlijk alles met indekken te maken. De
makers van deze kaarten zijn bang dat ze voor schade verantwoordelijk
gesteld worden. Vrijwel iedereen weet dit, en bijna niemand neemt de
bijsluiter van deze kaart dan ook serieus.
Maar
toch, deze ietwat loze waarschuwingen zetten me wel aan het denken.
Wanneer is een kaart of beschrijving van een gebied wél een
officieel navigatiehulpmiddel? Is de Reeds officieel? Zijn kaarten
uitgegeven door overheidspartijen officieel? En als alleen die
officieel zijn, mag je dan in principe ook niet af gaan op het advies
van de schipper die naast je in de haven ligt? Of op een tip die je
op een internetforum krijgt?
Een
vraag op het zeilersforum levert duidelijkheid. Ja, er bestaat
zoiets als een officieel gecertificeerde elektronische kaart. De Internationale Hydrografische Organisatie is de wereldwijde
officiële instantie die zich bezig houdt met het keuren van
zeekaarten. De grote scheepvaart moet gebruik maken van officieel
goedgekeurd kaartmateriaal, zowel elektronisch als op papier. Ook de
systemen waar de elektronische kaarten op worden weergegeven, moeten
voldoen aan regels.
Maar
voor kleine jachten gelden die regels allemaal niet. Die mogen
helemaal zelf weten waar ze op navigeren. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij de schipper zelf. Die
moet vooral zijn gezonde verstand blijven gebruiken. 'Gezond
verstand' betekent bijvoorbeeld dat je niet blind vaart op de kaart,
ook al is ie 100% goedgekeurd. Dat
gezonde verstand rechtvaardigt in mijn ogen dan ook prima het gebruik
van niet-gekeurde kaarten. Naast uiteraard het gebruik van papieren
kaarten, pilots, en almanakken.
Immers, meer info en meer bronnen is altijd
beter. Al die info kun je meenemen in je inschatting. En als je je pilot gelezen hebt, of wat lokale kennis hebt
ingewonnen, dan weet je bijvoorbeeld dat op een bepaalde plek
zandbanken zich snel verplaatsen en dat je dus ook een zandbank kan
verwachten die niet op de kaart staat. Zelf
nadenken is dus het devies (wie zelf nadenkt had dat natuurlijk al
kunnen bedenken). En niet zomaar blind afgaan op wat de kaart zegt.
Zoals dat malle advies om de kaart vooral niet als kaart te
gebruiken. Dat advies ga ik lekker negeren, zoals de rest van de
zeilers ook doet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten