Sommigen
denken dat dit de toekomst gaat zijn. De scheepvaart is over de jaren
heen steeds meer gereguleerd, en AIS wordt op steeds meer plekken
verplicht gesteld. Volgens hen ligt het in de lijn der
verwachting dat ook kleinere schepen er een keer aan moeten
geloven. Sommigen speculeren zelfs al over het vervangen van fysieke boeien door een virtueel AIS-signaal. Wordt
zo'n verplichting de toekomst? En is dat een goed idee?
En dan
is er nog de kwestie privacy. Op de Rijn moeten schepen straks niet
alleen AIS ontvangen, ze zijn ook verplicht een signaal uit te
zenden. En niet alleen schepen kijken mee. Sites als
Marinetraffic.com en Shipfinder.com onderscheppen AIS signalen, en geven de positie van alle
zichtbare schepen keurig
op een kaartje weer. Wie lid is van het zeilersforum en met
zijn AIS-zender ingeschakeld zee kiest, heeft kan erop rekenen dat
zijn verrichtingen uitgebreid becommentarieerd worden. Op zich een onschuldig fenomeen, maar het geeft wel aan dat je privacy
zo ongeveer nul komma nul is. En dat is minder onschuldig.
Het uitzenden van dit soort signalen is illegaal, maar de Nederlandse overheid treedt niet
acief op tegen dit soort sites. Voorlopig is iedereen met AIS dus nog
publiekelijk te volgen via internet. Los van deze sites is AIS ook
heel erg handig voor de overheid zelf. Zo kun je iedereen mooi in de
gaten houden. En daar zijn overheden vandaag de dag dol op...
Goed,
verplicht AIS geeft wat meer gedoe, en er zijn wat bezwaren wat
betreft privacy. Maar het hoofddoel van AIS is toch het verhogen van
de veiligheid? Als op een druk vaarwater alle boten op de AIS te zien
zijn, gebeuren er vast minder ongelukken. Maakt dat die nadelen niet
ruimschoots goed?
Op het
eerste gezicht valt hier iets voor te zeggen. Maar het is nog maar de
vraag of verplicht AIS op jachten de veiligheid echt zal verhogen.
Als alle pleziervaartuigen in Nederland een AIS signaal uit zullen
zenden, bestaat er een reëel gevaar dat de beroepsvaart door de
bomen het bos niet meer kan zien. Op een zonnige dag varen er op het
IJsselmeer tientallen, zo niet honderden jachten. Als die allemaal op
een AIS scherm worden weergegeven, verandert het IJsselmeer in één
grote wolk paarse stippen. Daar wordt een binnenvaartschipper ook
niet veel wijzer van.
Op het
zeilersforum werd terecht opgemerkt dat een beetje navigatiesoftware
pakket daar toch wel omheen kan werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan
een filter, waardoor je kunt kiezen bepaalde categorieën scheepvaart
niet meer weer te geven. Met een druk op de knop verdwijnen alle
jachten van je scherm. Overzichtelijker voor de binnenvaartschipper,
dat zeker. Maar veiliger? Niet echt.
Geef je als jacht verplicht je privacy op, moet je verplicht aan een duur systeem, waar ook handhaving bij komt kijken, en wat is het netto resultaat? Je wordt nog steeds niet gezien door de binnenvaart! Geen goeie deal, als je het mij vraagt.
AIS is
een prima systeem, maar stel het niet verplicht aan kleine
plezierboten. Dat werkt juist averechts.
Als zeiler wil je niet altijd op de voet gevolgd worden.. |
voor nog geen 300 euro een ais transponder werkt perfect
BeantwoordenVerwijderenvoorlopig lever ik mijn privacy in voor veiligheid.
vriendelijke groet bart veldhuis albin vega 1677
ps erg leuke blog
Vega is ook een stoere boot :)
BeantwoordenVerwijderen