In onze haven werd een mooie platbodem te water gelaten |
Zoals
sommigen van jullie wel weten, hopen wij deze Pinksteren mee te
kunnen doen aan de Small Ships Race. Het
is onze bedoeling om een week
daarvoor, tijdens Hemelvaart, al klaar zijn met onze boot. Maar
daarvoor moet er nog veel gebeuren. Eerder
schreef ik al wat we precies van plan zijn. Zo willen
we onder andere een nieuwe marifoonantenne. Ook willen we een nieuwe antennekabel en nieuwe
verstaging. Daarnaast willen we onze
marifoonkabel op een andere manier bevestigen.
Onze
huidige marifoonkabel bestaat uit één stuk, dat vanuit de top van de mast helemaal
doorloopt naar de marifoon. Het laatste
stuk, in de kajuit, loopt
de kabel door een buis. Door die buis lopen
ook andere kabels. Eigenlijk is
er niet genoeg ruimte voor al die kabels.
Iedere keer als de mast naar beneden gaat,
moet de marifoonkabel helemaal losgehaald worden. Doordat er zo weinig ruimte in de buis is, moet er flink aan de kabel getrokken worden. Daar lijdt een kabel onder.
Daarom
dachten we eerst aan een marifoonkabel uit twee
delen. Dan kunnen we
de kabel eenvoudig loskoppelen als we de mast naar beneden halen. Dus hoeven we de
kabel niet iedere keer met veel geweld door de buis te trekken.
Om de twee losse delen van die
kabel aan elkaar te koppelen, zijn er
connectors nodig. Die
zijn wat dikker dan de kabel zelf. Daarom passen ze niet door onze huidige dekdoorvoer, een klein buisje in het dek. We wilden daarom een nieuwe
dekdoorvoer maken, een zwanenhals waar de connector wel doorheen
past.
Het buisje waar onze marifoonkabel doorheen loopt (de tape die er normaal omheen zit, is nu verwijderd) |
Maar
een zwanenhalsje bevestigen
blijkt nog niet zo simpel. Zeker niet in ons geval. Ons dek bestaat
namelijk niet uit puur polyester, maar uit een soort sandwichlaag
van polyester en balsahout. Als je daar zomaar een gat in boort, om
een zwanenhals en een paar schroeven
te bevestigen, komt er vocht in het hout.
Ofwel: inwatering. Dan
bestaat de kans dat je dek, zonder dat je het merkt, gaat rotten. Met
alle gevolgen van dien. Je moet dus heel goed weten wat je doet!
Gelukkig
hebben we veel
goede adviezen
van het zeilersforum gekregen.
Als je een gat in een sandwich-dek wil
boren, moet je dat goed afdichten met epoxy. Het is nog een hele klus
om dat goed te doen. Die klus staat heel duidelijk beschreven in deze handleiding, die we ook via het zeilersforum kregen. Omdat wij weinig ervaring
hebben met deze manier van werken, begonnen we te twijfelen of een
zwanenhals wel de beste oplossing was. Mijn vriend Ivo was dan ook
van plan om deze techniek eerst op een proefstuk uit te proberen.
Afgelopen
zaterdag was er weer gelegenheid om aan onze boot te klussen. We
besloten maar eens te beginnen met het los halen van de bestaande
dekdoorvoer, zodat we zouden kunnen zien hoe die aan ons dek
bevestigd zit. Al snel bleek echter dat de bestaande dekdoorvoer
muurvast zat. Dit deed ons nog meer twijfelen aan ons
zwanenhals-plan. We hebben al niet zoveel ruimte daar, we moeten een
nieuwe manier van werken toepassen, en nu bleek ook nog dat we grof geweld moesten
toepassen om de oude dekdoorvoer weg te halen.
Wat
als we het probleem van de andere kant benaderen? Deel van het
probleem is de buis waar de zonnepaneelkabel doorheen loopt. Misschien helpt het als we nu iets meer ruimte in die buis kunnen creëren. Dan lijdt de
marifoonkabel ook niet zo als we die los moeten halen. Een van de
andere kabels die door de buis loopt is de kabel van ons zonnepaneel.
Dat is een erg dikke kabel.
Ivo
besloot de zonnepaneelkabel weg te halen, en die zijn eigen buisje te
geven. Nu de zonnepaneelkabel weg is, bleek de marifoonkabel veel
makkelijker door de kabelgoot te gaan. Een mooie oplossing, waar we
allebei tevreden mee zijn. Daarna hebben we ons nog even voorbereid
op het strijken van de mast, die dit weekend naar beneden gaat en
toegekeken hoe er een mooie platbodem te water werd gelaten. In een
haven is altijd wat te zien..
Dit
weekend dus weer aan de bak. Ik houd jullie op de hoogte!
De nieuwe buis waar de zonnepaneelkabel doorheen loopt |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten