dinsdag 27 mei 2014

Ambities

De boot ligt weer in het water, het begin van een nieuw zeilseizoen. Mijn ambities voor dit jaar zijn in ieder geval een stuk bescheidener dan die van vorig jaar. 

Vorig jaar zijn we met Doordraijer naar de Kanaaleilanden gevaren. Dat was (voorlopig) de reis van ons leven. We hebben overnacht in spectaculaire baaien, de krijtrotsen van Normandië bewonderd, en eilanden met palmbomen aangedaan. Maar deze reis was behalve een droomreis, óók een spoedcursus zeemanschap.

Tot dan was onze ervaring op zee beperkt gebleven tot een tochtje van Den Oever naar IJmuiden. Nu leerden we in tien weken grote zeehavens aanlopen, omgaan met zwaar weer, rekening houden met stromingen die tot de sterkste ter wereld gerekend worden, drukke scheepvaartroutes oversteken, ankeren met een getijverschil van meer dan zeven meter, rotsen ontwijken, en nog veel, veel meer.

Op de allerlaatste dag van onze grote reis voeren we terug over het IJsselmeer. Dat goeie, ouwe, IJsselmeer... Ik was wat aan het mijmeren over de plannen voor volgend jaar. Volgend jaar, bedacht ik, houd ik het graag wat meer bescheiden. Gewoon een beetje rondvaren op het IJsselmeer (al sluit ik een kort uitstapje naar het Wad niet uit). Overnachten en barbecueën op kleine eilandjes in de Friese meren. Genieten van de natuur hier in Nederland. Misschien een mooie wintertocht later in het jaar.

Maar in ieder geval geen complexe dingen. Even geen gepuzzel met stromingen en getijden, geen gedoe met drukke scheepvaart of havens die compleet droogvallen. Gewoon een beetje zeilen, niks meer, niks minder. Dat is af en toe ook wel eens lekker.

En volgend jaar? Dan wil ik vast weer heel wat anders...

Geen spectaculaire bestemmingen voor Doordraijer dit jaar, maar 'gewoon' het IJsselmeer

4 opmerkingen:

  1. Zonder je al te dicht op de huid te willen zitten ben ik toch wel een benieuwd naar de overwegingen die hebben geleid tot de beslissing om het dit jaar wat rustiger aan te doen. Want die zijn er natuurlijk.
    Ik kan me voorstellen dat het met tijd te maken heeft. Anderzijds dringt de gedachte zich op dat die reis misschien achteraf, met de ervaring die jullie hadden, een beetje teveel van het goede was in zo korte tijd. En dat je er nu de voorkeur aan geeft om in een rustiger tempo ervaring op te bouwen.
    Opvallend ook dat je zo'n extreme keus maakt, in de zin dat je dit seizoen helemáál niet meer naar zee wilt. Met de ervaring van de vorige jaar is een oversteekje naar de East Coast Rivers toch niet zo ingewikkeld meer, lijkt me. Hoeft ook niet veel tijd te kosten.

    Ik zou het wel leuk vinden als je hierover wat meer zou willen zeggen.. Waarom smaakt zo'n reis als die van vorige jaar niet meteen naar méér?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is mede een tijdskwestie.

    We hebben dit jaar maar een weekje en misschien zelfs minder. Als we echt een tocht over de zee zouden maken, wordt het jakkeren, en daar heb ik geen zin in.

    Misschien maken we bij Texel een rondje om het Noorderhaaks. Of naar beneden, naar IJmuiden. Want inderdaad, de zee smaakt wel naar meer. Maar het hoofddoel is toch relaxen, en vooral genieten van de rust en het mooie IJsselmeer.. Want dat heb ik best gemist, het is een van mijn favoriete vaargebieden.

    Volgend jaar, als we wat ruimer in de tijd zitten, zullen we zeker verder gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tijd is bij buitenlandse zeiltochten inderdaad altijd een kwestie. Zeker met een kleine boot heb je daar meer van nodig dan met een 40-voeter. En in een week doe je al helemaal niet veel, als je ontspannen wilt varen.
    Want dat is inderdaad de andere overweging.
    Het moet niet teveel op reizen volgens het spoorboekje (dat bestaat al niet meer geloof ik, maar goed) gaan lijken..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Precies. Het blijft tenslotte vakantie : )

    BeantwoordenVerwijderen