maandag 12 mei 2014

De heenvaart

Het slechte weer levert mooie, dreigende wolkenluchten op..
Dit weekend wordt onze boot, Doordraijer, weer te water gelaten. De boot moet dan meteen naar de zomerstalling gevaren worden, dus na de tewaterlating wacht ons het eerste weekendje zeilen. Ik, mijn vriend, en mijn schoonvader gaan mee. Ik heb er zin in!

Maar helaas, de weerberichten zijn niet bepaald gunstig. Ik probeer me daar niks van aan te trekken. Ik zeg tegen mezelf dat het allemaal wel meevalt: 'Ach, wat boeit een beetje regen, je hebt toch een zeilpak aan'.. En: 'zelfs tijdens een slecht weekend is er altijd wel een béétje zon, waar je dan dubbel van geniet, omdat je buiten bent'. Allemaal waar, maar de voorspellingen worden slechter en slechter.. Zelfs dat beetje zon lijkt er dit weekend niet in te gaan zitten. Wat er wel op de planning staat: Regen, onweer en windkracht zes en zeven. Fijn vooruitzicht...

De voorspelde harde wind doet ons besluiten de boot 'binnendoor' te varen. Dat betekent dat onze route via de kanalen van Friesland en Overijssel loopt, in plaats van 'buitenom', over het IJsselmeer. Dat is een verstandige beslissing, want onze weermannen en weervrouwen krijgen gelijk. Het weekend waarin wij onze boot naar de zomerstalling brengen is waarschijnlijk het slechtste weekend van heel 2014.. 

De eerste paar uren vallen nog wel mee. Er staat een behoorlijke wind. We kunnen met alleen een klein zeiltje voor op al een behoorlijke snelheid maken. We schieten aardig op zo. Rond een uur of half vier heeft de hemel ineens een gezellig paars kleurtje. We besluiten dat het genoeg is voor vandaag, en willen eerstvolgende steiger pakken. Die is even verderop. Maar zelfs dat halen we al niet meer. Ineens is er overal wind, en overal regen. Wat ben ik blij dat ik op een klein kanaaltje aan het varen ben, en niet op het IJsselmeer. In de stromende regen leggen we aan.

Na het eten klaart het weer een beetje op, en maken we nog een wandeling. We liggen midden in de Weerribben, een bijzonder natuurgebied. Daarna keren we terug naar onze boot, die aan een steigertje midden in het groen ligt. Dat vind ik nog altijd heel bijzonder. Je hebt je 'huisje' als het ware bij je, en dat kan je op verschillende plekken zomaar aanleggen. Dat is voor mij een gevoel van vrijheid...

Die nacht begint het echter weer te regenen. En de volgende dag is het weer nog slechter....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten