woensdag 24 september 2014

Een kijkje aan boord van de Tres Hombres

  De Tres Hombres in de museumhaven van Den Helder
Onlangs had ik de gelegenheid een kijkje te nemen op een wel heel bijzonder schip. De Tres Hombres, is het enige vrachtschip ter wereld dat geen motor heeft. Deze prachtige brigantijn vervoert rum, chocola en koffiebonen, puur op haar zeilen. 

Zelf vaar ik op een bootje dat tot aan 2011 geen motor had. Nog steeds gebruik ik de motor het liefst zo min mogelijk. Op zee is het gebruik van onze (buitenboord) motor ook vaak niet mogelijk, vanwege de golven. Dan komt het dus helemaal op zeilen aan. Het idee van varen zonder motor spreekt mij dus enorm aan.

Achter de Tres Hombres zit Fairtransport, een bedrijf met een missie. De oprichters van  Fairtransport willen de oude zeilvaart nieuw leven inblazen. Zij hopen dat zeilende vrachtschepen een alternatief kunnen bieden voor vervuilende scheepsdiesels. Een vriend van mij is bevriend met Arjen en Lucy, respectievelijk kapitein en voormalig kok op de Tres Hombres. Als hij voorstelt om met hen een biertje te gaan pakken, laat ik dat buitenkansje zeker niet schieten. 

En zo ben ik op een doordeweekse dinsdagmiddag ineens te gast op een heel bijzonder schip. Ik krijg een persoonlijke rondleiding van Arjen en Lucy. Een mooie gelegenheid om foto's te maken, en de nodige vragen te stellen... 



De stroomvoorziening op het schip is uiteraard zo duurzaam mogelijk

De ankerlier draait op de spierballen van de crew
De kombuis. Hier wordt gekookt voor zo'n vijftien tot twintig man

De duurzame filosofie zie je overal op de boot terug. Zo wordt de stroom volledig duurzaam opgewekt met behulp van windmolentjes, zonnepanelen en een sleepgenerator. Die laatste is een lijn met een molentje eraan, die tijdens het zeilen door het water gesleept wordt. Zo wordt er een kleine dynamo aangedreven. Ook is er geen elektrische ankerlier aan boord. Het anker wordt gewoon op spierkracht binnengehaald. Voor nood is er een kleine generator. Speciaal voor het uitzonderlijke geval dat de boot enkele dagen zonder wind én zon zit. De navigatie-apparatuur moet natuurlijk wel op gang gehouden worden. 

De kaartentafel met navigatie-apparatuur

Vriend Remco in 'the bunk', de bemanningsverblijven in de voorpunt van het schip. Klein maar gezellig..






Waar vroeger de motor zat, zitten nu de watertanks. Zonder motor heb je een hoop meer ruimte!

Alles aan de Tres Hombres ademt no-nonsense zeilen.. Zo is er bijvoorbeeld in de kombuis geen koelkast of vriezer aanwezig. Alles wordt bereid met houdbare producten. De kooien voor de crew zijn zeer basic. Acht man slapen er in een ieniemienie klein hokje in de voorpunt. Het hokje is bereikbaar met een laddertje door een smal luikje in het voordek. Het doet een beetje denken aan de oude VOC-tijd (al waren de omstandigheden in die tijd ongetwijfeld nóg meer Spartaans). Meedraaien op deze boot is dan ook niet voor iedereen weggelegd. Persoonlijk bevalt het idee me echter wel, zo minimalistisch mogelijk de oceaan over. Ik voel toch een beetje verwantschap met mijn eigen boot, waar ook alles om zeilen draait..

Op de Tres Hombres is het op dat moment een drukte van belang. Het schip moet worden klaargemaakt voor de volgende 'run'. In twee weken tijd wordt de houten boot volledig opgeknapt, mede met de hulp van vrijwilligers. In oktober vertrekt de boot weer. Eerst een 'wine run' langs de kusten van Europa, en dan via de Kaapverdische eilanden naar Brazilië. Daar worden rum en andere exotische producten opgehaald. Daarna keert het schip via de Caribische eilanden weer terug naar Europa. 

Naast de Tres Hombres wordt er hard gewerkt om nóg een boot vaarklaar te maken. De Nordlys is de nieuwste aanwinst van Fairtransport. Het is de bedoeling dat dit schip in Europa gaat varen, en vracht gaat vervoeren tussen diverse Europese bestemmingen. In maart moet de Nordlys vaarklaar zijn. Tot die tijd is er nog een hoop te doen..


Werk in uitvoering op de Nordlys

Na de rondleiding pakken we een terrasje. We praten wat, over deze boot, over carrière maken, over bezit, en over vrijheid. Ik kan me wel vinden in de ideeën van Arjen en Lucy. Zij houden alles het liefst zo simpel mogelijk. Het is uiteraard fijn om mooie spullen te hebben, maar vrijheid, vrijheid om de dingen te doen die je wil doen, is belangrijker. Wat dat betreft zijn we typische voorbeelden van de jongere generatie, die belevenissen belangrijker vindt dan bezit. 

Na het eten is het weer tijd om te vertrekken. Het was meer dan een gezellige middag. Ik ben onder de indruk van wat ik gehoord en gezien heb. Onder de indruk van het idealisme dat achter deze onderneming zit, maar ook onder de indruk van wát deze mensen doen. Jongeren die met ambachtelijk handwerk oude houten schepen opknappen. En er vervolgens mee gaan zeilen, zonder motor. Waarmee ze een eeuwenoude zeemanskunst weer nieuw leven inblazen.

Ik merk dat ik stiekem toch wel heel enthousiast aan het raken ben. Enthousiast over dit mooie schip en de manier waarop ermee gezeild wordt. Tegen betaling mag je mee. Misschien een mooie toekomstdroom? 

Meer weten? Klik hier voor de site van Fairtransport

Geen opmerkingen:

Een reactie posten