Bij grote drukte is het niet anders, dan moet je aan elkaar gaan liggen.. |
Bijna
iedereen die zeilt heeft het wel eens meegemaakt. Een drukke haven,
waar geen plaatsje aan de kant vrij is. Dan zit er niets anders op
dan je boot vast te maken aan een andere boot. Meestal worden wij
hartelijk verwelkomd. Maar er zit ook wel eens iemand bij die
er duidelijk geen zin in heeft.
Zulke
voorvallen zetten me aan het denken. Zijn er eigenlijk regels voor
het langszij liggen aan een andere boot? Ik vroeg het op
zeilersforum.nl, waarna een interessante discussie ontstond. Langszij
'mogen' liggen blijkt geen gunst te zijn van een aardige buurman. Het is een wettelijk recht, vastgelegd in het
BinnenvaartPolitieRegelement. Een van de forumleden merkte terecht
op dat je je af moet vragen of je wel langs een chagrijn wilt liggen, maar formeel gezien mag het dus wel. Ook als de andere partij het daar niet mee
eens is. Naast de wettelijke regels gelden er uiteraard ook een hoop
ongeschreven regels. Beleefdheidsregels, ofwel, etiquette.
Vaak
is etiquette een
kwestie van gezond verstand. Niet
met modderlaarzen over andermans boot stampen, niet tot vier uur in
de avond met luide muziek het feestbeest uithangen en met een kleine
boot, waar mogelijk, afmeren
aan boten van dezelfde maat. Kleine boten sluiten
vaak de rij, dus is
het zonde om aan een grotere
boot te gaan liggen, omdat
daar meerdere andere schepen aan vast kunnen. Hartstikke logisch, nietwaar?
Over andere zaken bleven
de meningen verdeeld. Zelf
ervaar ik bijvoorbeeld het niet buiten hangen van stootwillen als
onbeleefd. Ik krijg dan het gevoel dat de bemanning van de boot
liever geen langsliggers heeft. Als wij aan de kade liggen hangen we
dus altijd twee stootwillen uit. Zo willen we aan anderen laten zien
dat zij welkom zijn. Maar volgens anderen gaat die actie juist tegen
alle beleefdheidsregels in. Dit schijnt van oudsher namelijk als
teken van wantrouwen gezien te worden. Kennelijk ga je er al vanuit
dat je buurman/vrouw niet kan varen, want waarom zou je anders al dat
rubber buiten hangen? Zo had ik het nog niet bekeken! Maar ja, ik
vaar ook maar pas sinds een jaar of vier, vijf, dus ik weet niet
zoveel van 'oudsher'. En zo bleek, met mij meerdere
zeilers.
Een
andere kwestie waar de meningen over verschilden, was de manier
waarop je naar de kant hoort te gaan. Overdag gun je mensen hun
privacy, dus ga je zoals de regel voorschrijft, over het voordek.
Maar doe je dat 's nachts ook? Wanneer er mogelijk mensen in de
voorpunt (onder het voordek) liggen te slapen? De een vindt het
beter om dan door de kuip te gaan. Maar volgens de ander hoor je de
regels vrij strikt op te volgen. Dus nooit door de kuip, ook 's
nachts niet, tenzij anders afgesproken met de betreffende
buurman/vrouw.
Dus
de vraag blijft; hoe 'heurt' het nou eigenlijk? Is het erg, dat er
zoveel zeilers niet op de hoogte zijn van de ongeschreven regels? En
het door die onwetendheid, met de beste intenties 'fout' doen?
Misschien
niet. Want, wat betekent 'fout' nu eigenlijk? Niet strikt volgens de
regels? Of in strijd met de gedachte achter die regels?
Verschillende
lezers wezen op het doel van etiquette. Deze regels zijn bedacht om
mensen, in de sociale omgang met elkaar, zich op hun gemak te laten
voelen. En als die regels juist het tegenovergestelde
bewerkstelligen, dan is het misschien tijd om die regels te
veranderen. Misschien is stootwillen buiten hangen 'van oudsher'
onbeleefd. Maar als het merendeel van de zeilers niet op de hoogte is
van de oude regel voelen zij zich juist onwelkom als de willen niet
buiten hangen. Dat staat haaks op het doel waarvoor die
beleefdheidsregel ooit bedacht is. Dus wie de ander op zijn gemak
wil stellen, kan ze, naar mijn mening, beter wel buiten hangen.
Wat
de discussie over schepen passeren betreft, is de oude regel (altijd
over het voordek) misschien zo gek nog niet. Altijd over het voordek,
tenzij anders afgesproken. Je weet nooit helemaal zeker of de boot in
diepe rust verzonken is. Ook niet in de nachtelijke uren. Misschien
is de bemanning wel een stel nachtuilen, die om half drie 's nachts
nog binnen zitten te borrelen, met het kajuitluik open. Of is iemand
al voor dag en dauw opgestaan. Daar komt nog bij dat, je als je door
de kuip loopt, in veel gevallen ook slapers zult storen. Vaak is
immers de hondenkooi ook bezet. Door kinderen, opstappers, of zeilers
die de voorpunt als opberghok gebruiken.
Misschien
ben ik niet op de hoogte van alle oude, ongeschreven regels.
Misschien doe ik alsnog veel dingen die eigenlijk tegen de regels
zijn. Maar ik probeer zo veel mogelijk rekening met de ander te
houden. Dat is immers het ideaal achter de etiquette. En als je
tijdens je zeiltrips zoveel mogelijk naar die gedachte probeert te
leven, ben je in mijn mening al een heel eind..
EDIT:
Naar aanleiding van deze blog wees Maarten Stuurman mij erop dat veel
van deze ongeschreven regels toch niet zo 'ongeschreven' zijn. Ze
maken deel uit van officiële vaaropleidingen, zoals het CWO.
Daarnaast zijn ze op te zoeken in de verschillende naslagwerken,
zoals het boek "de Zeilsport" van Ir. J.Loeff of "Zeilen
van beginner tot gevorderde" van Heijnen en Tolsma.
Ook kwamen er veel reacties binnen van lezers, die mij wezen op bepaalde do's, don'ts en terugkerende ergernissen bij het aanmeren. Die heb ik in deze post op een rijtje gezet.
Ook kwamen er veel reacties binnen van lezers, die mij wezen op bepaalde do's, don'ts en terugkerende ergernissen bij het aanmeren. Die heb ik in deze post op een rijtje gezet.
Meestal lukt het gelukkig wel om het gezellig te houden! |
BPR is helder. Iemand mag altijd naast je meren tenzij je gevaarlijke stoffen vervoert of er een andere bijzondere omstandigheid is.
BeantwoordenVerwijderenStootwillen niet ophangen is voor mij inderdaad een signaal(tje) dat men liever geen anderen langszij heeft. Dus heb je genoeg stootwillen over hang er dan een paar aan de vrije kant. Zeker als het wat harder waait. Zie je een ander naderen sta dan op en pak de lijn aan. Ga altijd over het voordek van de ander. Dat is meestal de snelste route. Via de kuip is alsof je door de woonkamer van de buren banjert. Dus alleen doen als je wordt uitgenodigd.
Verplaats je schip als daardoor een plekje ontstaat waar iemand kan afmeren. Komt er een groter schip dan kan je wellicht even verleggen of buitenom gaan liggen. Of te wel behandel de ander zoals jezelf behandelt zou willen worden dan komt het vast goed.
Die laatste zin, die vat het inderdaad mooi samen :)
VerwijderenHelemaal eens met de post van Jaap van Goor. En die laatste zin is waar alles goed mee komt over het algemeen
BeantwoordenVerwijderenIk heb altijd fenders buiten hangen tenzij ik binnen een half uur tot een uur wil vertrekken
Dat kan het inderdaad ook nog betekenen als iemand geen stootwillen heeft hangen.. dat die persoon zo weg wil.
BeantwoordenVerwijderenHallo
BeantwoordenVerwijderenHeb ik er nog 1
Schoten van de genua\fok even opruimen .
Blijf je met je nek er niet in hangen en duiken doe ik wel in het water.
Heel simpel over het voordek, wat opgeruimd is .
Val je niet in een het donker in een luik, waar gebeurd, struikel je niet over een landvast of schoot en breek je dus niet je nek met veel kabaal.
Dek lichtje aan en iedereen tevree.
Groetjes en bij mij ben je altijd welkom met de boeg in de zelfde richting, wat geen privacy, ga dan maar buiten ankeren........
Ga als het kan om en om met de punt naar 'voren' en naar 'achteren' liggen. Zo lig je niet met de kuipen naast elkaar en heb je ieder meer privacy.
BeantwoordenVerwijderenJa, klopt! Maar bij sommige havens mag dit weer niet, in verband met veiligheid...
Verwijderen