Over
ongeveer anderhalve week is het zover, dan varen mijn vriend en ik
mee met de Small Ships Race. Een toch van IJmuiden naar Lowestoft,
Engeland. Speciaal voor kleine zeiljachten. Daarna zijn we van plan
om de Engelse kust te verkennen. Komend weekend doen we het eerste
stukje al. We willen het Hemelvaartweekend gebruiken om de boot
alvast in IJmuiden te leggen.
Tijdens deze oversteek varen we een nacht door |
Dit
wordt onze eerste 'echte' oversteek. Onze tocht naar de
Kanaaleilanden hebben we vooral in dagtrips gedaan. De tocht van
Lowestoft past niet in een dagtochtje. Je vertrekt ochtends vroeg en
vaart een dag en een nacht door. Pas halverwege de volgende dag kom
je aan. Heel andere koek dus! Er komt nogal wat kijken bij de
voorbereiding van zo'n oversteek, ook op het gebied van veiligheid. Maar gelukkig staan we daarin niet alleen..
Het
doel van de Small Ships Race is om een oversteek als deze
laagdrempeliger te maken. Je vaart in een groep en er is begeleiding via de marifoon.
Ook word je geholpen met de voorbereiding. Deel van die voorbereiding
is de beroemde veiligheidslijst. Daar staan een hele hoop
zaken op die je als boot op orde moet hebben, wil je veilig meedoen.
Die
veiligheidslijst is nog best lang. Sommige van de punten op die
lijst maakten ons een beetje onzeker. Een joon mét zelfontstekend
licht verplicht? We hebben een mooie, zelfgemaakte joon, die onlangs
nog een make-over gekregen heeft. Hij was door al het zonlicht wat
bleekjes geworden, dus heb ik hem van een nieuw laagje oranje verf en
reflecterende strepen voorzien. Een zelfontstekend licht zit er
echter niet op. Nu maar een 'echte' joon met licht kopen, van pakweg
honderdvijftig euro?
Tijdens
de voorbereidingsavond voor de Small Ships Race werden veel van onze
onzekerheden weggenomen. Ja, alle zaken op de lijst zijn in principe
verplicht. De organisatie gaat echter ook van uit dat de deelnemers een gezond verstand bezitten. Wij moeten zelf onze verantwoordelijkheid
kunnen nemen. De punten op de lijst zijn dan ook geen wet van Meden
en Perzen. Voor ieder punt moet je zelf de beslissing kunnen maken.
Belangrijk is, dát je er over nagedacht hebt. En dat je de
beslissing die je gemaakt hebt, een weloverwogen beslissing was.
Om
terug te komen op onze joon: Wij kopen geen nieuwe. Waarom niet? Een
joon is bedoeld om een overboord geslagen persoon zo goed mogelijke
kansen te geven. Maar met of zonder lichtje op je joon, die kansen
zijn niet zo heel erg groot. Wij vinden dat we ons beter kunnen
richten op het voorkomen van dit scenario, dan dat we heel veel geld
uit geven aan middelen die in dit scenario een heel klein beetje
extra overlevingskans geven. Voor
ons betekent dat: zorg dat je altijd bent aangelijnd, ook al waait
het niet eens zo hard. Daar zijn we heel strikt op. Ik kan
me heel goed voorstellen dat iemand hier anders over denkt, maar dit
is onze keuze, die we weloverwogen gemaakt hebben.
Nu moeten we alleen nog zoeken naar een andere manier om de functionaliteit van het lichtje op de joon te ondervangen, zodat we een drenkeling ook in het donker terug kunnen vinden. Na aanleiding van dit blog kregen we via Facebook meteen een tip van de organisatie: er zijn ook losse lampjes te koop, die aangaan zodra ze in het water komen.
Nu moeten we alleen nog zoeken naar een andere manier om de functionaliteit van het lichtje op de joon te ondervangen, zodat we een drenkeling ook in het donker terug kunnen vinden. Na aanleiding van dit blog kregen we via Facebook meteen een tip van de organisatie: er zijn ook losse lampjes te koop, die aangaan zodra ze in het water komen.
De
keuze voor wel of geen nieuwe joon is slechts een van de talloze
grote en kleine beslissingen die je moet nemen bij de voorbereiding voor
zo'n oversteek. Er zijn veel dingen waar we zonder veiligheidslijst
niet eens over nagedacht zouden hebben. Die lijst helpt ons om op een
systematische manier na te denken over veiligheid, en ons zo beter
voor te bereiden. En zo heeft de wedstrijdleiding de lijst ook
bedoeld. Heel nuttig en leerzaam dus, zo'n begeleide toertocht. De
sprong in het diepe wordt zo ietsje makkelijker. En veiliger.
Op dit
moment zijn we bezig om de laatste puntjes op de i te zetten. Ik ben
bezig met een soort info-mapje voor aan boord. Daarin zet ik de
belangrijkste info over de Small Ships Race en de havens die we
willen aanlopen op een rijtje. Zo hebben we ons eigen naslagwerkje,
naast de officiële Reeds almanak.
Al die
kleine en grote dingen nalopen en op orde hebben, dat geeft ons in
ieder geval een veilig gevoel. We zijn er (bijna) klaar voor!
Leuk om te lezen. Wie weet kunnen wij volgend jaar ook mee doen met Rebelsje. Heel veel succes met het nachtvaren is een hele mooie ervaring.
BeantwoordenVerwijderenHeb er zin in, hoop dat het een beetje weer is. Dan kun je de sterrenhemel zien..
Verwijderen