maandag 11 mei 2015

Voorbereiden voor de Small Ships Race: Veiligheid

Over ongeveer anderhalve week is het zover, dan varen mijn vriend en ik mee met de Small Ships Race. Een toch van IJmuiden naar Lowestoft, Engeland. Speciaal voor kleine zeiljachten. Daarna zijn we van plan om de Engelse kust te verkennen. Komend weekend doen we het eerste stukje al. We willen het Hemelvaartweekend gebruiken om de boot alvast in IJmuiden te leggen.

Tijdens deze oversteek varen we een nacht door

Dit wordt onze eerste 'echte' oversteek. Onze tocht naar de Kanaaleilanden hebben we vooral in dagtrips gedaan. De tocht van Lowestoft past niet in een dagtochtje. Je vertrekt ochtends vroeg en vaart een dag en een nacht door. Pas halverwege de volgende dag kom je aan. Heel andere koek dus! Er komt nogal wat kijken bij de voorbereiding van zo'n oversteek, ook op het gebied van veiligheid. Maar gelukkig staan we daarin niet alleen..

Het doel van de Small Ships Race is om een oversteek als deze laagdrempeliger te maken. Je vaart in een groep en er is begeleiding via de marifoon. Ook word je geholpen met de voorbereiding. Deel van die voorbereiding is de beroemde veiligheidslijst. Daar staan een hele hoop zaken op die je als boot op orde moet hebben, wil je veilig meedoen.

Die veiligheidslijst is nog best lang. Sommige van de punten op die lijst maakten ons een beetje onzeker. Een joon mét zelfontstekend licht verplicht? We hebben een mooie, zelfgemaakte joon, die onlangs nog een make-over gekregen heeft. Hij was door al het zonlicht wat bleekjes geworden, dus heb ik hem van een nieuw laagje oranje verf en reflecterende strepen voorzien. Een zelfontstekend licht zit er echter niet op. Nu maar een 'echte' joon met licht kopen, van pakweg honderdvijftig euro?

Onze joon. Een joon is een feloranje boei met een opvallend vlaggetje, die in het water rechtop blijft staan. Het idee erachter: als er iemand overboord gaat, gooi je meteen de joon erachteraan. Zo zou je de drenkeling makkelijker terug kunnen vinden.
Tijdens de voorbereidingsavond voor de Small Ships Race werden veel van onze onzekerheden weggenomen. Ja, alle zaken op de lijst zijn in principe verplicht. De organisatie gaat echter ook van uit dat de deelnemers een gezond verstand bezitten. Wij moeten zelf onze verantwoordelijkheid kunnen nemen. De punten op de lijst zijn dan ook geen wet van Meden en Perzen. Voor ieder punt moet je zelf de beslissing kunnen maken. Belangrijk is, dát je er over nagedacht hebt. En dat je de beslissing die je gemaakt hebt, een weloverwogen beslissing was.

Om terug te komen op onze joon: Wij kopen geen nieuwe. Waarom niet? Een joon is bedoeld om een overboord geslagen persoon zo goed mogelijke kansen te geven. Maar met of zonder lichtje op je joon, die kansen zijn niet zo heel erg groot. Wij vinden dat we ons beter kunnen richten op het voorkomen van dit scenario, dan dat we heel veel geld uit geven aan middelen die in dit scenario een heel klein beetje extra overlevingskans geven. Voor ons betekent dat: zorg dat je altijd bent aangelijnd, ook al waait het niet eens zo hard. Daar zijn we heel strikt op. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand hier anders over denkt, maar dit is onze keuze, die we weloverwogen gemaakt hebben. 

Nu moeten we alleen nog zoeken naar een andere manier om de functionaliteit van het lichtje op de joon te ondervangen, zodat we een drenkeling ook in het donker terug kunnen vinden. Na aanleiding van dit blog kregen we via Facebook meteen een tip van de organisatie: er zijn ook losse lampjes te koop, die aangaan zodra ze in het water komen. 

De keuze voor wel of geen nieuwe joon is slechts een van de talloze grote en kleine beslissingen die je moet nemen bij de voorbereiding voor zo'n oversteek. Er zijn veel dingen waar we zonder veiligheidslijst niet eens over nagedacht zouden hebben. Die lijst helpt ons om op een systematische manier na te denken over veiligheid, en ons zo beter voor te bereiden. En zo heeft de wedstrijdleiding de lijst ook bedoeld. Heel nuttig en leerzaam dus, zo'n begeleide toertocht. De sprong in het diepe wordt zo ietsje makkelijker. En veiliger. 

Op dit moment zijn we bezig om de laatste puntjes op de i te zetten. Ik ben bezig met een soort info-mapje voor aan boord. Daarin zet ik de belangrijkste info over de Small Ships Race en de havens die we willen aanlopen op een rijtje. Zo hebben we ons eigen naslagwerkje, naast de officiële Reeds almanak.

Al die kleine en grote dingen nalopen en op orde hebben, dat geeft ons in ieder geval een veilig gevoel. We zijn er (bijna) klaar voor! 

 

2 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen. Wie weet kunnen wij volgend jaar ook mee doen met Rebelsje. Heel veel succes met het nachtvaren is een hele mooie ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb er zin in, hoop dat het een beetje weer is. Dan kun je de sterrenhemel zien..

      Verwijderen