Zoals
jullie ongetwijfeld allemaal wel weten zijn we aanstaande donderdag
van plan om mee te doen aan de Small Ships Race. Maar daarvoor moet
de boot nog wel naar de startplek gevaren worden. De race start in
IJmuiden. Onze boot ligt in Lemmer, dus IJmuiden ligt voor ons niet
naast de deur. Dat betekent: een zeiltrip van minstens twee dagen.
Voor het Hemelvaartweekend zijn we uitgenodigd om een paar dagen op
te varen met een paar oud-leden van de studentenzeilvereniging Euros,
de bouwers van onze boot. Ook de Lichtekooi, het zusterschip van
Doordraijer, is van de partij. Het lijkt ons superleuk om dat bootje
eens te zien varen. We besluiten om die trip met de overtocht naar
IJmuiden te combineren. Dat hebben we het afgelopen weekend gedaan.
Een verslag.
Donderdagochtend
steken we van wal, met een oud-lid van de vereniging aan boord. Omdat
iedereen van verschillende plekken moet komen, is het plan om elkaar
donderdagavond te treffen. Maar waar precies, dat is nog niet
duidelijk. Voor ons maakt dat weinig uit, de eerste paar uur zijn we
toch bezig met het omzeilen van het ondiepe Vrouwenzand. Pas vanaf
daar moeten we beslissen welke kant we op gaan. Donderdagochtend is
er weinig wind. Erg weinig. Dat wordt dobberen. Met de bekende
IJsselmeervliegjes als gezelschap. Er is ook een wedstrijd met skûtsjes aan de gang. Tergend langzaam dobberen ze langs elkaar
heen. Het is dringen geblazen om als eerste de wedstrijdboei te
passeren.
In
de middag komt er wat meer wind. En een plan. Eerst is het plan om
naar Medemblik te gaan, later wordt dat gewijzigd naar Den Oever. Wij
vinden alles best, we zijn lekker aan het zeilen. In den Oever leggen
we aan, naast de Lichtekooi. Aan boord van de Lichtekooi doen we een
havenbiertje. Alles aan boord is precies zoals op onze boot, maar ook
net weer een beetje anders. Heel bijzonder!
Doordraijer en haar zusterschip. |
Vrijdag
varen we naar Harlingen. Niet over het wad, maar onder de Afsluitdijk
door. Pas bij Kornwerderzand gaan we door de sluis om via de Boontjes
bij Harlingen uit te komen. Ook vandaag staat er een lekkere wind, en
zijn we ruim op tijd. Een mooie gelegenheid om wat tips en trucs op
te pikken van onze ervaren opstappers. We oefenen stootwil-over-boord
manoeuvres. Het gaat best goed. Ik oefen twee keer, en het lukt me
allebei de keren om de boot zo dicht bij de stootwil te krijgen dat
we hem uit het water kunnen vissen.
Als
we bij Harlingen aankomen ligt de boot al vast vóór we goed en wel
de motor aan hebben kunnen zetten. De oud-leden van Euros hebben deze
bootjes al die jaren zonder motor rondgevaren, en zijn het aanleggen
op zeil nog steeds niet verleerd. Dan horen we ineens allerlei
enthousiaste geluiden. Ha, een E22! Het blijkt dat Euros zelf ook in
Harlingen is neergestreken. Voorbij de brug ligt de klipperaak van de
vereniging, waar we na het eten nog een lekker biertje pakken.
Qua
reisplanning voor morgen moeten we nog een aantal knopen doorhakken.
Hoe gaan we vanaf Harlingen naar IJmuiden? Buitenom, via Den Oever?
Of binnendoor, via het IJsselmeer, Markermeer en het Noordzeekanaal?
Het laatste heeft bepaald niet onze voorkeur. De wind zal uit het
westen waaien. Op het Noordzeekanaal zullen we dan wind tegen hebben.
Omdat je op het Noordzeekanaal niet tegen de wind in mag laveren,
betekent dat vijf uur op de motor varen. Windfinder voorspelt op
zaterdag en zondag een flinke puist westenwind. Als we via de
Waddenzee naar Den Oever willen, betekent dat een flink aantal uur
knokken, tegen de wind in. En daarna wordt het niet veel beter. Van
Den Oever naar IJmuiden is het weliswaar bezeild, maar wel met harde
wind en lagerwal. Dus zullen er hoge golven zijn. Daar hebben we ook
geen zin in. Daarom besluiten we toch maar binnendoor te gaan. Eerst
naar Enkhuizen, en vanaf daar door het Markermeer en het
Noordzeekanaal.
De
volgende dag knallen we met twee opstappers over de Boontjes terug
naar de sluis. We hebben er maar één rif op zitten, en dat is
duidelijk niet genoeg. Er wordt een tweede rif gelegd. Tijdens het
leggen van het rif raak ik de oriëntatie even kwijt, maar gelukkig
belanden we niet op de zandbank.
Een
van onze opstappers is de vriendin van een oud-Euroslid, en heeft nog
nooit eerder gezeild. Desondanks vindt ze het allemaal prachtig, een
compleet scheefgaande boot, op zee, tussen de zandbanken, met een
windkrachtje vijf. Die is duidelijk niet bang aangelegd. Op het
IJsselmeer is het allemaal iets rustiger. We laten onze debutante het
stuurwerk doen. Met een mooi zonnetje varen we op Enkhuizen af.
Heerlijk!
In
Enkhuizen gaan we zo ongeveer direct na het eten naar bed, want
morgen moeten we nog een heel eind. In alle vroegte gaan we door de
sluis. We hebben het Markermeer zo ongeveer voor ons alleen. Als we
bij het IJ aankomen trekt de wind aan, en hebben we duidelijk teveel
tuig op staan. De boten komen van alle kanten, en onze zeilboot ligt
met iedere windvlaag op één oor. Stress! Als we de vaargeul in gaan
strijken we de zeilen dan ook maar.
Op het Noordzeekanaal word je gepasseerd door de grote jongens.. |
Voor
de brug komen we nog twee andere deelnemers van de Small Ships Race
tegen, Flecha Verda en De Rakken. Gezellig! De sfeer
zit er al helemaal in. Tijdens het Noordzeekanaal vermaak ik me met
het bakken van pantosti's en het doen de afwas. Je moet toch wat. Mijn schoonouders staan al bij de sluis om ons een hartelijk welkom te geven. Als de sluisdeuren opengaan kan ik de zee zien. Het
avontuur komt nu wel heel erg dichtbij.
In
IJmuiden eten we nog even een lekkere havenburger en stappen daarna
bij mijn schoonvader in de auto. Nog twee daagjes werken, en dan..
het avontuur is begonnen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten