donderdag 9 april 2015

Klus-update

In onze haven werd een mooie platbodem te water gelaten
Zoals sommigen van jullie wel weten, hopen wij deze Pinksteren mee te kunnen doen aan de Small Ships Race. Het is onze bedoeling om een week daarvoor, tijdens Hemelvaart, al klaar zijn met onze boot. Maar daarvoor moet er nog veel gebeuren. Eerder schreef ik al wat we precies van plan zijn. Zo willen we onder andere een nieuwe marifoonantenne. Ook willen we een nieuwe antennekabel en nieuwe verstaging. Daarnaast willen we onze marifoonkabel op een andere manier bevestigen.


Onze huidige marifoonkabel bestaat uit één stuk, dat vanuit de top van de mast helemaal doorloopt naar de marifoon. Het laatste stuk, in de kajuit, loopt de kabel door een buis. Door die buis lopen ook andere kabels. Eigenlijk is er niet genoeg ruimte voor al die kabels. Iedere keer als de mast naar beneden gaat, moet de marifoonkabel helemaal losgehaald worden. Doordat er zo weinig ruimte in de buis is, moet er flink aan de kabel getrokken worden. Daar lijdt een kabel onder.

Daarom dachten we eerst aan een marifoonkabel uit twee delen. Dan kunnen we de kabel eenvoudig loskoppelen als we de mast naar beneden halen. Dus hoeven we de kabel niet iedere keer met veel geweld door de buis te trekken. Om de twee losse delen van die kabel aan elkaar te koppelen, zijn er connectors nodig. Die zijn wat dikker dan de kabel zelf. Daarom passen ze niet door onze huidige dekdoorvoer, een klein buisje in het dek. We wilden daarom een nieuwe dekdoorvoer maken, een zwanenhals waar de connector wel doorheen past.
 
Het buisje waar onze marifoonkabel doorheen loopt (de tape die er normaal omheen zit, is nu verwijderd)
Maar een zwanenhalsje bevestigen blijkt nog niet zo simpel. Zeker niet in ons geval. Ons dek bestaat namelijk niet uit puur polyester, maar uit een soort sandwichlaag van polyester en balsahout. Als je daar zomaar een gat in boort, om een zwanenhals en een paar schroeven te bevestigen, komt er vocht in het hout. Ofwel: inwatering. Dan bestaat de kans dat je dek, zonder dat je het merkt, gaat rotten. Met alle gevolgen van dien. Je moet dus heel goed weten wat je doet!

Gelukkig hebben we veel goede adviezen van het zeilersforum gekregen. Als je een gat in een sandwich-dek wil boren, moet je dat goed afdichten met epoxy. Het is nog een hele klus om dat goed te doen. Die klus staat heel duidelijk beschreven in deze handleiding, die we ook via het zeilersforum kregen. Omdat wij weinig ervaring hebben met deze manier van werken, begonnen we te twijfelen of een zwanenhals wel de beste oplossing was. Mijn vriend Ivo was dan ook van plan om deze techniek eerst op een proefstuk uit te proberen.

Afgelopen zaterdag was er weer gelegenheid om aan onze boot te klussen. We besloten maar eens te beginnen met het los halen van de bestaande dekdoorvoer, zodat we zouden kunnen zien hoe die aan ons dek bevestigd zit. Al snel bleek echter dat de bestaande dekdoorvoer muurvast zat. Dit deed ons nog meer twijfelen aan ons zwanenhals-plan. We hebben al niet zoveel ruimte daar, we moeten een nieuwe manier van werken toepassen, en nu bleek ook nog dat we grof geweld moesten toepassen om de oude dekdoorvoer weg te halen.

Wat als we het probleem van de andere kant benaderen? Deel van het probleem is de buis waar de zonnepaneelkabel doorheen loopt. Misschien helpt het als we nu iets meer ruimte in die buis kunnen creëren. Dan lijdt de marifoonkabel ook niet zo als we die los moeten halen. Een van de andere kabels die door de buis loopt is de kabel van ons zonnepaneel. Dat is een erg dikke kabel.

Ivo besloot de zonnepaneelkabel weg te halen, en die zijn eigen buisje te geven. Nu de zonnepaneelkabel weg is, bleek de marifoonkabel veel makkelijker door de kabelgoot te gaan. Een mooie oplossing, waar we allebei tevreden mee zijn. Daarna hebben we ons nog even voorbereid op het strijken van de mast, die dit weekend naar beneden gaat en toegekeken hoe er een mooie platbodem te water werd gelaten. In een haven is altijd wat te zien..

Dit weekend dus weer aan de bak. Ik houd jullie op de hoogte! 

De nieuwe buis waar de zonnepaneelkabel doorheen loopt


 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen