vrijdag 20 februari 2015

Vertrekken: Het financiële verhaal

Tijdens onze reis naar de Kanaaleilanden kwamen we diverse andere zeilers tegen die openlijk toegaven jaloers op ons te zijn, omdat wij maar liefst tien weken de tijd hadden. Zij waren alweer op de terugweg, omdat ze binnenkort weer aan de slag moesten. Twintig vakantiedagen per jaar, en dan terug naar het werkende leven, want de schoorsteen moet toch ergens van roken. Onvermijdelijk?
 
Tien weken er tussenuit. Waar doen ze dat toch van?
Er zijn heel veel boeken en sites die informatie geven over het plannen van een grote zeilreis. Alles wordt tot in de fijnste details besproken. Van de lengte van de zitbankjes in je bijboot, tot de beste kleur voor de lijn aan je reddingsvest. Maar het eerste stuk wordt verrassend vaak overgeslagen. Hoe maak je het financieel mogelijk om voor langere tijd uit de ratrace te stappen? Hoe zorg je ervoor dat je meerdere maanden niet op kantoor hoeft te verschijnen, zonder dat je dakloos in de schuldsanering komt? En dat allemaal zonder de boel te bedonderen? 

De belangrijkste mogelijkheden (en onmogelijkheden) op een rijtje gezet.

 

Het slijk der aarde 

Laten we eerlijk zijn: Voor de meesten van ons geldt dat onze reisambities hoofdzakelijk beperkt worden door de hoeveelheid geld op onze bankrekening. Reizen zorgt ervoor dat die hoeveelheid rap kleiner wordt. En dat werkt vaak dubbelop. Als we op reis zijn geven we het spul wel uit (aan een glaasje rosé aan de kade, maar ook aan het vervangen van een versleten voorstag) terwijl we het vaak niet aan het verdienen zijn. Dit betekent dat er op twee verschillende vlakken winst te pakken valt. Aan de inkomenskant, en aan de uitgavenkant. Laten we eerst eens naar de inkomenskant gaan kijken..

 

Inkomsten onderweg

Het lastige aan geld verdienen is dat het meestal op één bepaalde plek gebeurt, waar je geacht wordt meerdere dagen per week aanwezig te zijn. Een kantoorbaan in Houten en een reis naar de Azoren zijn dan ook lastig te combineren. Maar wat nu als je je werk los kon koppelen van je verblijfplaats? Dan zou je overal ter wereld een inkomen kunnen verdienen. Hoe doe je dat?

 

Sponsoring
Het eerste verdienmodel waar velen aan denken, is sponsoring. Je maakt niet zomaar een mooie reis, nee, het is een heus project. Doel van je project is mensen bewust maken van een bepaald iets, iets wat kennelijk belangrijk is dat mensen zich daar bewust van zijn. Vaak iets met 'duurzaamheid'. Je bouwt een mooie website, maakt wat leuke YouTube filmpjes, en de sponsors verdringen zich om jouw rondje Caribische eilanden te mogen betalen. Kan het nog beter? Jammer maar helaas, de werkelijkheid is anders. Een grote zeilreis is helaas niet zo speciaal meer. Sponsors komen er hun bed niet meer voor uit, of je moet al een heel erg bijzonder verhaal hebben...

Digitaal nomadisme
Maar gelukkig zijn er meer manieren om los van kantoor een inkomen te genereren. Inmiddels is er een hele groep mensen die daar een sport van gemaakt heeft. Deze digital nomads verdienen geld met webdesign, programmeren, fotografie, of andere creatieve opdrachten. Werk dat je zelfstandig uit kan voeren. Zo kunnen ze onbeperkt de wereld rond reizen. Sommige zeilers verdienen bij met stukjes schrijven voor kranten en websites, zoals Joshua van Eijndhoven of Vivian en Bram van Duende. En voor de avontuurlijke types: Er is zelfs een zeilster die haar reis met topless foto's financiert...

Easy money is het echter niet. Als digital nomad moet je erin slagen een klantenkring op te bouwen. Als de opdrachten eenmaal binnenkomen, moet je die natuurlijk gewoon afronden. Ook al verblijven deze digital nomads op de meest exotische plekken, ze maken gewoon hele werkdagen. Ook stukjes schrijven is bepaald geen vetpot. Als je al een baantje als columnist te pakken kunt krijgen. Voor een column in Zeilen of de Telegraaf zijn er een hoop gegadigden! Sommige mensen kunnen leven van bloggen. Maar ook dat is bepaald geen kwestie van een geinig stukje tikken en dan lekker advertentie-opbrengsten opstrijken. Internet-advertenties leveren vrij weinig op. Wie wil verdienen aan een blog moet dat koppelen aan een product: een e-book, trainingen of praatjes geven.
 
Voor de digital nomad is dit het kantoor. Maar vergis je niet: er moet nog steeds gewerkt worden..
Zeilen met betalende gasten
Sommige zeilers proberen hun reis te financieren door betalende passagiers mee te nemen. Vaak valt dit echter tegen. Allereerst moet je genoeg klandizie hebben. Niet altijd even makkelijk, zeker als je in een afgelegen gebied vaart, waar eventuele passagiers eerst een duur vliegticket moeten aftikken voor ze überhaupt bij jou aan boord kunnen stappen. Je moet je ook kunnen aanpassen aan je klanten en hun wensen. Daarnaast ben je ook ineens een toeristisch bedrijf, en krijg je met allerlei regels en wetten te maken. Alleen bereikbaar dus voor mensen met een zakelijke instelling, die de klant boven hun eigen reisdromen kunnen plaatsen.

Betaald op reis
Je baan op geven om zelfstandig ondernemer te worden, dat is voor veel mensen een grote stap. Wie daar geen trek in heeft, moet zoeken naar de mogelijkheden die binnen zijn dienstverband liggen. Is er een manier om een langer verlof te kunnen regelen? Mijn vriend werkt bij een klein bedrijfje, destijds nog part-time. Hij heeft met zijn baas afgesproken dat hij de ene periode meer uren zou maken en in de andere minder, effectief werk naar voren schuiven dus. Zo kon hij in een rustiger periode extra vrijaf nemen, voor een langere vakantie. Deze constructie was mogelijk door een toevallige samenloop van omstandigheden, die ons (en de baas) heel goed uit kwam! Het is een aardig voorbeeld hoe dingen (soms) in samenspraak te regelen zijn. Een andere optie is om je werk een tijdje op afstand te doen. Je baan moet zich daar uiteraard wel voor lenen. Sommige digital nomads zijn gewoon in loondienst. Uiteraard zijn dit soort constructies lang niet in elke situatie en bij elk bedrijf mogelijk, maar nee heb je, en ja kun je krijgen. Zorg uiteraard wel dat zoiets zwart op wit komt, om teleurstellingen te voorkomen.

 

Uitgaven onderweg

Er zijn dus verschillende manieren om ook tijdens je reis een inkomen te vergaren. De andere manier waarop je langer weg kan, is door op je uitgaven te besparen. Misschien klinken sommige van deze tips als een open deur, maar het zijn wel de dingen waar je winst op kan pakken.

Beperk je vaste lasten
Bij veel mensen gaat een groot deel van het inkomen op aan wonen. Maar als je met een boot rondreist, heb je in principe geen huis nodig. Sommige vertrekkers kiezen er dan ook voor om (tijdelijk) op hun boot te gaan wonen. Zo hebben ze geen kosten voor huur of hypotheek. Je huis onderverhuren is ook eventueel een optie, maar dan moet je wel zeker weten dat de onderhuurder te vertrouwen is. Je zal de eerste niet zijn die het schip in gaat nadat er in je onderverhuurde woning een wietkwekerij ontdekt is.

Ga kleiner
Okay, deze tip is wel een beetje een schot voor open doel op een klein-bootjes-blog. Maar toch. Een klein bootje is een stuk betaalbaarder dan een vijftig voeter met alles erop en eraan. In de aanschaf kostte onze boot ons slechts een paar duizend euro (al komt er nog wel een hoop onderhoud bovenop). Het nadeel van een kleine boot: Je levert in op comfort, en dat kán consequenties hebben voor hoelang je aan één stuk met de boot kan varen. Maar je bent dan wel aan het varen, in plaats van weg aan het dromen bij het zoveelste vertrekkersblog. Dromen najagen is keuzes maken..
 
Wachten totdat je dat ene grote zeiljacht kan betalen? Zonde!

Ga goedkoop
Op het land is backpacken een beproefde manier om langere reizen betaalbaar te houden. Zo goedkoop mogelijk leven, slapen in goedkope hostels, reizen met het locale openbare vervoer. Zoiets kan met je boot natuurlijk ook. Vertrek met de instelling van een backpacker. En ga zo veel mogelijk voor anker. In een haven met gezellige terrasjes en heerlijk ruikende restaurants, is het lastig om aan je low-budget principes te houden. En dan heb ik het nog niet eens over het liggeld. Hoe low budget kan je gaan, rekening houdend met de wensen die je hebt? Zie hier voor een handig overzicht, van de eerder genoemde Vivian en Bram.

Kan het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.. 

Een jaartje of langer weg,  dat is een droom die velen koesteren. Maar soms is dat niet altijd haalbaar. Inkomen vergaren met creatief werk lukt niet iedereen. Of wellicht heeft je partner niet zoveel trek om een jaar low budget-stijl op een boot te moeten leven. Is dat het geval, dan gaat hier een pragmatisch adagium op: Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Een jaar lang weg, dat paste voorlopig nog niet in de carrière plannen van mij en mijn vriend. Maar we wilden ook niet wachten tot we 'gearriveerd' zouden zijn. Drie maanden konden we wel missen. Daar zijn we dan ook voor gegaan, met een onvergetelijke ervaring als gevolg. Wel loop je het risico dat je aan dit leven verslaafd raakt, en alsnog koste wat kost langer weg wilt..

Durf te kiezen

Veel mensen zeggen dat ze heel erg graag een lange reis zouden willen maken, maar het geld er niet voor hebben. Hun gedrag zegt echter heel wat anders! Is die steigerhouten loungeset met bijpassende hoekbank nou echt een eerste levensbehoefte? De echte reisfanaten leven zo goedkoop mogelijk, en steken iedere euro die ze overhouden in hun hobby. Zo ver ga ik zelf niet. Maar zoals bij alles in het leven geldt ook hier: Om het ene te kunnen doen, moet je vaak het andere laten. In hoeverre ben je bereid de andere pleziertjes in je leven op te offeren voor die ene, grote reis? 

Het leven als vertrekker is lang niet altijd een plezierreisje. Maar voor wie echt wil is er best wat mogelijk. Wie naast zeilen ook andere dingen in het leven belangrijk vindt, moet wellicht accepteren dat de droom van het Vertrekkersleven voorlopig een mooie dagdroom zal blijven. Maar ook met dagdromen is niets mis...
 


De einder tegemoet varen, een droom voor velen...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen