dinsdag 24 februari 2015

De zombievloot

De zombies komen! Tienduizenden afgedankte boten vormen straks een groot milieuprobleem...
In iedere haven ligt er wel eentje. Vaak meerdere. Verwaarloosde, verlaten zeiljachten. Op het op het forum van Sailing Anarchy worden deze bootjes ook wel zombies genoemd. Net als de menselijke variant worden deze 'zombies' vaak gekenmerkt door een groen uitgeslagen, half vergaan uiterlijk. De havenmeester is er in ieder geval niet blij mee. En niet alleen de havenmeester....
 Ieder van deze boten heeft een eigen verhaal. Soms zit er een persoonlijk of financieel drama aan vast. In andere gevallen is er sprake van een bevlieging. Dan is de eigenaar zijn nieuwe speeltje alweer zat. Vaak, heel vaak speelt vergrijzing ook een rol. De eigenaar is simpelweg te oud om zijn boot nog te kunnen onderhouden en varen. Er zijn duizenden boten die niemand meer wil hebben. Daar zijn ook grote, mooie en bijzondere boten bij. Een tragisch voorbeeld is De Zeeuwse Stromen. Pleun van der Lugt schreef in 1981 geschiedenis met deze boot, door als eerste Nederlander solo over de wereld te varen. Maar ondanks die bijzondere geschiedenis, is er niemand bereid om deze boot te kopen en te onderhouden. Een collega-blogger trof haar in 2010 verwaarloosd aan. Zonde.. 

Niet alleen ontsieren deze zombies vele havens en grachten, ze vormen ook een milieuprobleem. Vooral polyester vergaat nauwelijks. Als deze bootjes niet opgeruimd worden, zal het polyester tot in lengte van dagen als grofvuil het water vervuilen. Er wordt al nagedacht over een sloopfonds om dit probleem aan te kunnen pakken. Het laten slopen van een boot kost al snel drieduizend euro..  

Naast dit botenoverschot bestaat er ook nog steeds een vraag naar nieuwe boten. Een beurs als de Boot Düsseldorf trekt honderdduizenden bezoekers. Dit jaar heeft de beurs 5000 vierkante meter meer vloeroppervlak aan exposanten weten te verkopen. Hal na hal staat tjokvol met blinkende nieuwe jachten, voorzien van de nieuwste snufjes. De economie zit weer in de lift, de werven hebben er vertrouwen in.

Het is niet meer dan logisch dat er naast overschot een vraag kan bestaan. De bestaande boten voldoen niet aan de wensen van de nieuwe eigenaars. Zij willen grotere boten, moderne boten. Boten met zo min mogelijk onderhoud. En als je wat euro's uit te geven hebt, zoek je natuurlijk iets wat het beste bij jouw behoeften past. Veel oude bootjes zijn simpelweg te klein en te verouderd om de zeiler van nu tevreden te stellen. En veel van deze bootjes hebben zoveel liefde nodig, dat zelfs de meest fanatieke klusser wel twee keer nadenkt voor hij reageert op een van de vele 'gratis af te halen' advertenties.

Maar toch... soms vind ik het wel een vreemd contrast. Aan de ene kant zoveel boten die niemand wil hebben, en aan de andere kant die commerciële wereld die erin slaagt om almaar grotere, nieuwe boten te verkopen. 

Thuis hebben we altijd katten gehad. Maar mijn ouders namen nooit een kitten in huis, hoe graag ik dat ook wilde. Ze legden mij uit dat een kitten vaak wel een nieuw huis kon vinden. Dat zij liever een oudere kat aan een baasje hielpen. Want, zeiden ze, de asiels zitten tjokvol dieren die net zo lief zijn, en die ook graag een nieuw baasje willen hebben.

Ik verwacht niet van mensen dat ze een stokoude, groen uitgeslagen dobber kopen 'omdat het anders zo zonde is'. Maar zou het een idee zijn, voordat mensen beslissen een nieuwe boot aan te schaffen.. om eerst eens te kijken of er wellicht ook een tweedehandsboot is die aan hun eisen voldoet?

Of ben ik nu te sentimenteel?


4 opmerkingen:

  1. Prima verhaal!
    Veel zogenaamde instappers weten wellicht de weg niet naar een (bijna) gratis boot. Als we dan ook nog de verwijderingssubsidie aan een jonge dromer cadeau kunnen doen dan zijn er twee partijen geholpen. Iets voor de #kantelaars in deze wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Een nieuwe boot had ik niet kunnen betalen, maar een tweedehands boot was wel binnen bereik. Er komt wel wat onderhoud over heen, maar dan nog ben je goedkoper uit als met een nieuwe boot...

      Verwijderen
  2. ..hoe hebben ze dat bij de caravan's geregeld dan?.. vast niet met een dure verwijderings- bijdrage..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen idee eigenlijk. Ik denk dat een caravan eigenlijk altijd wel eens op iemands terrein staat. En die ruimt m op een gegeven moment op. Bootjes liggen vaak in de stadsgrachten, of in de vaart, en dan voelt niemand zich er verantwoordelijk voor?

    BeantwoordenVerwijderen