Zoals jullie misschien wel weten heeft mijn vriend Ivo met twee vrienden vorige week deelgenomen aan de Small Ships Race. De Small Ships Race is een sportieve zeiltocht, speciaal voor kleine schepen, van IJmuiden naar het Engelse Lowestoft. Hij heeft echt een superervaring gehad! Stiekem ben ik wel een klein beetje jaloers op hem...
Nu
iedereen weer een beetje is bijgekomen van de reis is het tijd voor
een verslag. Dit is hoe Ivo de reis ervaren heeft.
Donderdag
1 juni. Rond het middaguur word ik samen met mijn twee vrienden,
Daniel en Arthur, door mijn vader afgezet in de jachthaven van
IJmuiden. Onze boot ligt er al. Die hebben we het weekend ervoor van
Lemmer naar IJmuiden gevaren. Morgen, bij daglicht, zullen we
vertrekken.
Mijn
twee opstappers hebben nog niet zoveel zeilervaring als Joke en ik.
Voor mij is het dus extra belangrijk om duidelijke instructies te
geven. Ik vind dat best spannend. Maar het zal ongetwijfeld ook heel
leerzaam zijn, zowel voor hen als voor mij.
De
hele middag zijn we bezig met voorbereidingen treffen. Ook maken we
een tochtplanning. Volgens de voorspelling zal er heel weinig wind
zijn. Naast onze eigen reservetank heb ik nog twee benzinetanks erbij
geleend. Die gaan waarschijnlijk nog heel goed van pas komen. De
weersvoorspelling doet ons een beetje twijfelen. Heeft het wel zin om
mee te gaan, als we toch zoveel moeten motoren? Kunnen we niet een
dag later vertrekken, als er meer wind is?
Joke
en ik zijn al eerder met de Small Ships Race mee geweest. Van die
vorige keer weet ik dat het aan de overkant heel gezellig zal zijn.
Dat trekt ons uiteindelijk toch over de streep. En hopelijk valt het
mee met die weersvoorspelling.
De
volgende ochtend vertrekken we. Het startsein is om half acht. Dat
iets later dan origineel in de planning lag. Er is zo weinig wind dat
het geen zin heeft om eerder weg te gaan. Tegen een strakblauwe hemel
motoren we de haven uit. Helaas valt het niet mee met de
weersvoorspelling. Er staat zo ongeveer nul knopen wind. Dat zal de
komende uren ook zo blijven. Dan maar op de motor. Rustig pruttelen
we vooruit, om zoveel mogelijk benzine te sparen.
Ook
dan vermaken wij ons wel. Met dit rustige weer maken we er een sport
van om de stroming optimaal te gebruiken. Zo moeten we minimaal
corrigeren ten opzichte van de koers die ons naar Lowestoft brengt.
En we hebben nu handen vrij om pannenkoeken te bakken. Die gaan er
prima in.
Een
andere 'luxe' ten opzichte van eerdere tochten is de AIS-receiver die
ik deze lente heb ingebouwd. Daardoor kunnen we precies zien welke
boten er om ons heen varen en welke koers die hebben. Uiteraard moet
nooit blind gaan varen op zo iets. Maar het geeft een geruststellend
gevoel als je je eigen inschatting van de lichtjes aan de horizon
kunt dubbelchecken met het beeld dat de AIS geeft.
Dan maar pannenkoeken bakken, midden op de Noordzee.. |
Als ik volgende dag wakker word, hoor ik geen motorgeluid meer. Eindelijk staat er een beetje wind. Arthur en Daniel hebben de zeilen alvast maar gehesen. Arthur gaat naar bed en ik neem zijn wacht over. Ontspannen glijden we door het water. Dan ineens, zie ik iets door het water schieten. Zie ik dat goed? Zijn
dat echt...? Ja! Dolfijnen, naast onze boot!
Links
en rechts springen ze boven het water uit, alsof ze een show willen
geven. Moeiteloos spelen ze met golven en met onze boot. Door het
heldere water kun je ze heel goed zien. Schitterend! We duiken
onderdeks om de camera te pakken. Arthur denkt dat we een grapje
maken, als we hem wakker maken voor de dolfijnen. Gelukkig hebben de
dolfijnen geen haast met hun show. We hebben ruim tijd om foto's en
filmpjes te maken. Boven water én onder water. Wat ben ik blij met
mijn waterdichte camera!
Helaas
gaat de wind na een tijdje weer liggen. Op de motor vervolgen we de
tocht. Tegen drie uur in de middag leggen we de boot aan in
Lowestoft. Tijd voor een overwinningsbiertje. Nadat we zijn
uitgeslapen halen we benzine, bekijken de weerberichten en buurten
bij andere kleine bootjes. In de avond eten we met zijn allen bij de
lokale Indiër. Die krijgt de schrik van zijn leven, want niemand
had van te voren gereserveerd. Het hele restaurant zit in een keer
vol.
Volgens
de voorspellingen komt er een flinke wind aan. Die wind willen we
graag voor zijn. Daarom besluiten we zondagavond al te vertrekken.
Plan is om via Den Helder terug te varen naar Lemmer. Dan hoeven we
niet dat hele stuk over het Noordzeekanaal te motoren. De wind is
westelijk en draait naar zuid. Daar hebben we in ieder geval al geluk
mee. Het is ongeveer een etmaal zeilen naar Den Helder. De stroom zal
daar mee lopen van een uur in de nacht tot zeven uur in de ochtend.
Als we de stroom mee willen pakken moeten we dus wel aardig vroeg op.
Om vier uur in de ochtend beginnen we aan de terugreis.. | s |
Het
maken van een goede voorbereiding voor morgen kost me nog aardig wat
tijd. Ik moet er wat uurtjes slaap voor opofferen. Dat is jammer,
maar hiermee ruil ik mijn rust voor de reis in met rust
tijdens de reis.
We
zijn niet de enige die vroeg in de ochtend vertrekken. De small
ships Gazelle, Sunday en Beluga gaan nu ook weg. Onderweg varen
we nog een heel eind samen met Beluga op, tot ze de spinnaker zetten.
Zelf hebben we geen spinnaker, helaas. In plaats daarvan boom ik de
genua uit, zodat we geen last hebben van klapperende zeilen. Beluga
zien we later nog even terug op de AIS, in de buurt van de boei TX1.
Leuk nieuw speelgoed, een AIS ontvanger!
We
hebben een super oversteek. Een goedmakertje voor die vele uren
motoren op de heenreis. Alles verloopt volgens plan. Om zeven uur in
de ochtend leggen we aan bij de sluis in Den Oever. Nu alleen nog
even over het IJsselmeer naar Lemmer. Om de beurt uitslapen terwijl
de stuurautomaat ons terug naar huis brengt. Kat in het bakkie, toch?
Helaas.
Het is nooit slim om het IJsselmeer te onderschatten. Daar worden we
dan ook flink voor afgestraft. De laatste loodjes zijn het zwaarst.
De wind trekt meer en meer aan. Daardoor krijgen we korte, hoge,
stampende golven. Doordat de wind draait en ik een beetje lig te
suffen, komen we onder vol zeil lagerwal uit. We bevinden ons in de
buurt van het vrouwenzand. Niet slim! Nu moeten we snel handelen. We
weten de fout te herstellen. Daarna kunnen we zeil minderen. Het
laatste stukje raggen we met zes knopen richting Lemmer.
Om
vier uur staan we weer aan de kade in Lemmer. Een hele ervaring
rijker. Mijn bemanningsleden hebben de laatste vijf dagen zo'n beetje
het hele spectrum meegekregen. Van frustrerende windstilte tot snel
moeten handelen in een stampend IJsselmeer. En ze hebben zich prima
gehouden. Sterker nog, ze zijn helemaal enthousiast. En ik ook. Dit
was weer een Small Ships Race om nooit te vergeten...
Hieronder filmpjes die we gemaakt hebben van de dolfijnen. Twee van de drie filmpjes zijn gemaakt met de 360 graden camera van Daniel. Je kan met de cursor door het scherm bewegen om rond te kijken.
Een Small Ships Race om nooit te vergeten! Een foto van Piccolo, gemaakt door Arthur |
Hieronder filmpjes die we gemaakt hebben van de dolfijnen. Twee van de drie filmpjes zijn gemaakt met de 360 graden camera van Daniel. Je kan met de cursor door het scherm bewegen om rond te kijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten