maandag 29 mei 2017

Hemelvaart 2017: Wat was het weer een heerlijk zeilweekend!

Lekker weer het water op!
Zoals jullie wel gemerkt hebben was het de afgelopen maanden redelijk stil op mijn blog. De reden: ik heb na lange tijd besloten mijn studie weer op te pakken en eindelijk eens af te maken. Daardoor heb ik weinig tijd meer om te bloggen. Vandaag heb ik besloten daar een uitzondering op te maken. Ik heb namelijk een fantastisch zeilweekend achter de rug. Daar wil ik graag verslag van doen.
 
Mijn vriend Ivo wil met twee vrienden van hem meedoen aan de Small Ships Race. Dat is een sportieve zeiltocht van IJmuiden naar het Engelse Lowestoft, speciaal voor kleine boten. Doordraijer moest daarom van onze vaste ligplek in Lemmer naar IJmuiden gevaren worden. Een perfect excuus voor mij om eens uit mijn studeerkamertje vandaan te komen en een paar daagjes lekker te gaan zeilen. 
 
Ivo wil meedoen met de Small Ships Race (Foto: Maartje Punt)
Het is vrijdag als we in Lemmer de lijnen los gooien. We zijn met zijn viertjes: Ik, Ivo en opstappers Arthur en Maartje. Arthur gaat met Ivo de Small Ships Race varen, dus het is belangrijk dat hij een beetje 'ingeslingerd' raakt. Volgens de voorspellingen zal het dit weekend zonnig weer zijn, met bijna tropische temperaturen. Deze tocht belooft dus echt een heerlijk voorproefje vakantie te worden...

Opstapper Arthur gaat meevaren in de Small Ships Race (Foto: Maartje Punt)
Als we de sluis uitvaren komen we midden in een druk wedstrijdveld terecht. We willen de deelnemers graag de ruimte geven, dus we besluiten de eerste ton van de vaargeul af te snijden. We weten dat het daar ondiep is, maar als we er echt strak achterlangs gaan, dan kan het net... Denken we. Maar nee, het kan niet. Of het kén nét, maar dan op zijn Fries....

We komen midden in een druk wedstrijdveld terecht
Onmiddellijk zitten we vast. We halen de zeilen zo snel mogelijk naar beneden, maar dat haalt weinig uit. De hekgolven van een paar motorboten die langs scheuren maken het er niet beter op. Gelukkig hebben we onze wrikriem nog. Daarmee weet Arthur ons weer uit de modder los te krijgen. Met een klein deukje in ons ego zeilen we verder. Het leed is gauw vergeten. Met een heerlijk half windje zakken we richting het zuiden, richting Lelystad.

Opstappers Arthur en Maartje genieten van het heerlijke zeilweer
De volgende ochtend staan we heerlijk relaxed op. We krijgen bezoek van Joost, een andere deelnemer aan de Small Ships Race. Zijn bootje, de Sunday Morning Sunrise, ligt ook in deze haven. Morgen vertrekt hij ook naar IJmuiden. We bewonderen elkaars bootjes. Joost heeft een ingenieus systeem bedacht om vanuit zijn kuip zijn grootzeil te kunnen reven. Als solozeiler moet je het jezelf zo makkelijk mogelijk zien te maken..
 
Een mooie zomeravond (foto: Maartje Punt)

Na de koffie vertrekken we weer. Er staat een stevig windje, dus varen we alleen op de genua. Dat vind ik dan veel relaxter dan varen met grootzeil erbij. Vandaag is het zo mogelijk nog heter dan gisteren. Het briesje op het water is dus erg welkom! Helaas begint de wind steeds meer in te zakken. We gaan niet zo hard meer vooruit en we hebben nog een lange weg te gaan. Uiteindelijk besluiten we dan toch maar het grootzeil bij te zetten. Dat scheelt toch weer een knoop. Voor we het weten, zijn we in Amsterdam.

We delen de sluis met een aantal sloepjes vol feestende jongeren, die de hitte van de stad op het water hebben ontvlucht. Gelijk hebben ze. Zelfs om een uurtje of vijf is de warmte hier duidelijk voelbaar, zeker als je stil ligt in de sluis.

Als we de sluis uitvaren wacht ons een onaangename verrassing. We hebben ineens wind tegen. De motor moet hard werken om ons vooruit te krijgen. Als we ons zo door het hele Noordzeekanaal moeten vechten gaat dat ons nog een boel benzine kosten. Morgen zal er minder wind zijn, dus ook minder wind tegen. We besluiten voor nu een haven op te zoeken. In de nieuwe marina van Amsterdam is er gelukkig nog plek genoeg.

Een grote brand in Amsterdam
Als we aanmeren zien we ten westen van ons ineens een enorme rookwolk. Een enorme brand, in een afvalverwerkingsbedrijf in Amsterdam. We eten een hapje in het restaurant van de marina en zien de gouden lucht van de zonsondergang fel afsteken tegen de zwarte rook. Zo'n brand is natuurlijk verschrikkelijk, maar zorgt wel voor mooie plaatjes. Het een mooie zomeravond. Vanaf onze ligplaats kijken we uit over het IJ, een spectaculair gezicht. Ik geniet volop. Dit is vakantie!

De rook levert wel mooie foto's op... (foto: Maartje Punt)
De volgende dag doen we het laatste stukje tocht, over het Noordzeekanaal van Amsterdam naar IJmuiden. Ik duik de kombuis in om een ontbijtje klaar te maken, want ik heb geen zin om te sturen. Dit vind ik het saaiste stuk. Gelukkig zijn we vrij snel bij de sluis.

Voor mij voelt deze sluis altijd als de 'poort' naar de zee. Je hoort de zilvermeeuwen en als de deuren open gaan, ruik je de zilte lucht. Je kijkt, in de verte, tussen de pieren door, regelrecht het zeegat in. Bij die pieren, daar houdt de wereld van het land op. Daar gaan Ivo, Arthur en Daniel overmorgen doorheen. Ik voel het bijna in mijn buik. Als ik van de zomer afstudeer, gaan we met ons tweeën het zoute water op. Ik kan niet wachten.  
 
Het laatste stukje voor open zee..

Even later leggen we aan in de marina. Wij zijn de derde SSR deelnemer die hier aankomt, de bootjes Piccolo en Lamaarwaije liggen er al. We ruimen de boot op en melden ons bij de havenmeester. Daarna lopen nog even het duinweggetje op en kijken we over het strand uit. Een mooie zomerdag, prima strandweer. Het past helemaal in dat heerlijke vakantiegevoel. Helaas moeten wij weer terug, met de trein naar Enschede. Vandaag geniet ik nog even na van het vakantiegevoel, met het tikken van dit stukje. Het zeilgevoel is weer helemaal terug! 

Voor meer mooie foto's van Maartje, check haar fotoblog
De Facebookpagina van de Small Ships Race

Het echte 'zeilgevoel'!
 

4 opmerkingen: