Een mooie lenteavond in Lemmer |
Hier
weer een update, van onze voorbereidingen voor de Small Ships Race.
Dit
weekend was de mast aan de beurt. We wilden een tuiger naar onze
verstaging laten kijken, voor onze goede nachtrust. Daarnaast wilden
we onze nieuwe marifoonantenne plus kabel installeren. Dat hield in
dat onze mast naar beneden moest. Voor
mij is dat de eerste keer. Ivo heeft dit op Doordraijer maar één keer eerder gedaan.
Hier hebben we beiden dus niet zo heel veel ervaring in.
Best spannend!
Als we vrijdag bij onze boot aankomen, is het
werkelijk schitterend weer. Voor het eerst dit jaar raakt de
thermometer de twintig graden aan. In de marina hangt
een zomerse stemming. Het
terras zit vol en overal hangen er barbecueluchtjes. Veel tijd om te genieten van
de mooie avond hebben
we echter niet. Zaterdagochtend om negen uur komt iemand van
zeilmakerij Molenaar naar onze verstaging kijken. Voor
die tijd moeten we de mast omlaag halen. Daarom halen we vrijdagavond
de giek er alvast af. Gelukkig
loopt dat
gesmeerd. Binnen een uurtje ligt onze giek met
huik en grootzeil op
de achterbank in de kajuit. Hebben we toch nog wat tijd over voor een
frietje in de stad. Na
een
mooie avondwandeling snel naar bed, want morgen moeten we vroeg op..
De
volgende ochtend, om
een uurtje of half acht,
verleggen we de boot, zodat we straks
iets
beter bij onze naar beneden geklapte masttop kunnen. Dan halen we met
hulp van mijn
schoonvader de mast naar beneden. Ook dat verloopt gesmeerd. Toch
fijn om zoiets een keertje te doen. Met meer ervaring komt er ook
meer vertrouwen. De
tuiger heeft goed nieuws voor ons: Onze verstaging, waarvan een deel
bijna twintig jaar oud is, kan nog prima mee. Ik en Ivo dachten
altijd van onszelf dat we wat nalatig waren met dit soort zaken, maar
volgens de tuiger valt dit reuze mee. Het grootste deel van de
zeilers kijkt nooit naar de verstaging om, zo vertelt hij ons. De inspectie kost ons
niks, service van de zaak. Netjes!
Daarna
gaan we bezig aan onze masttop. Onaangename verrassing, de behuizing
van ons NASA driekleurenlicht zit los op het stokje waarmee het op de
mast bevestigd zit. De lamp hangt alleen nog maar aan zijn
stroomdraad vast. De lijm waarmee de lamp vastzit, is helemaal opgelost. Gelukkig hebben we voor de zekerheid de
stroomdraad stevig vastgemaakt met tie-wraps. Daardoor heeft de lamp
niet de ruimte gehad om te gaan bewegen. Niet zo netjes, want de het
driekleurenlicht is nog maar twee jaar oud.
Wellicht
ligt de oorzaak bij onze originele oplossing voor onze
navigatieverlichting. Een driekleurenlicht met ingebouwd toplicht was
ons net iets te duur, dus hebben we een goedkoop toplicht bovenop ons
NASA driekleurenlicht gemonteerd. Dat betekent extra massa, waarop de
behuizing wellicht niet berekend is. Ivo besluit de verbinding verder
in te tapen. Hij is van mening dat zo'n tape-verbinding de schokken beter
kan opvangen dan een mechanische oplossing, zoals een bout dwars door
het stokje heen.
Het
volgende punt is het bevestigen van de marifoonantenne. Die
installeren we op de plek van onze oude antenne. Aan
onze mast zit een beugel, waaraan de radarreflector met popnagels is
bevestigd. De
antenne staat op diezelfde beugel. De antenne is daaronder vastgezet met
bijbehorende ring en moer. Het geheel ziet er zeer solide uit, dus we veranderen niets aan de opstelling. De nieuwe antenne komt op dezelfde plek als de oude. Omdat
de radarreflector recht onder de marifoonantenne zit, is het nog even
priegelen om
de antenne vast te schroeven. Als
de antenne vast zit halen we de kabel door de mast en de dekdoorvoer. Dan
trekken we de kabel via de kabelgoot verder naar de marifoon.
Terwijl
we bezig zijn, worden we aangesproken door een Duitse mevrouw. Of we
meedoen met de Small Ships Race? Ze heeft de naam van onze boot op de
deelnemerslijst gezien. We raken aan de praat, en
worden uitgenodigd voor een kop koffie. Zijzelf
zal ook meevaren met de Small Ships Race. Haar
schip, de
Chica, een Dehler 31, zal
dienen als
begeleidingsboot. Het
is soms een kleine wereld.
Als
de koffie op is, is het tijd om de mast weer omhoog te hijsen. Dat
verloopt gesmeerd. Volgende keer draaien we onze hand daar niet meer
voor om. Daarna pakken we binnen in
het havencafé een flink stuk appelgebak. Deze dag sluiten we af met
een avondje sauna. Het komt nu steeds dichterbij, de Small Ships
Race. Ik krijg kriebels in mijn buik. Zin in avontuur. Volgend
weekend gaan we weer verder. De marifoon moet nu opnieuw doorgemeten
en getest worden. Verder hebben de klemmen waaraan we de zonnepanelen
bevestigen nog een beetje aandacht nodig. Ook moeten we onze
brandblusser vervangen. En zo zijn er nog wat andere puntjes die we op de i
moeten zetten...
Wordt
dus vervolgd!
Duct-tape en tie-wraps, daar kan je alles mee repareren ;)
BeantwoordenVerwijderenEn WD-40, uiteraard :)
Verwijderen