Tijdens
onze reis naar de Kanaaleilanden kwamen we diverse andere zeilers
tegen die openlijk toegaven jaloers op ons te zijn, omdat wij maar liefst tien weken de tijd hadden. Zij waren alweer op de terugweg, omdat
ze binnenkort weer aan de slag moesten. Twintig
vakantiedagen per jaar, en dan terug naar het werkende leven, want de
schoorsteen moet toch ergens van roken. Onvermijdelijk?
Er
zijn heel veel boeken en sites die informatie geven over het plannen
van een grote zeilreis. Alles wordt tot in de fijnste details
besproken. Van de lengte van de zitbankjes in je bijboot, tot
de beste kleur voor de lijn aan je reddingsvest. Maar het eerste
stuk wordt verrassend vaak overgeslagen. Hoe maak je het financieel
mogelijk om voor langere tijd uit de ratrace te stappen? Hoe
zorg je ervoor dat je meerdere maanden niet op kantoor hoeft te
verschijnen, zonder dat je dakloos in de schuldsanering komt? En dat
allemaal zonder de boel te bedonderen?
De belangrijkste mogelijkheden
(en onmogelijkheden) op een rijtje gezet.
Het slijk der aarde
Laten we eerlijk zijn: Voor de meesten van ons geldt dat onze reisambities hoofdzakelijk beperkt worden door de hoeveelheid geld op onze bankrekening. Reizen zorgt ervoor dat die hoeveelheid rap kleiner wordt. En dat werkt vaak dubbelop. Als we op reis zijn geven we het spul wel uit (aan een glaasje rosé aan de kade, maar ook aan het vervangen van een versleten voorstag) terwijl we het vaak niet aan het verdienen zijn. Dit betekent dat er op twee verschillende vlakken winst te pakken valt. Aan de inkomenskant, en aan de uitgavenkant. Laten we eerst eens naar de inkomenskant gaan kijken..Inkomsten onderweg
Het
lastige aan geld verdienen is dat het meestal op één bepaalde plek
gebeurt, waar je geacht wordt meerdere dagen per week aanwezig te
zijn. Een kantoorbaan in Houten en een reis naar de Azoren zijn dan
ook lastig te combineren. Maar wat nu als je je werk los kon koppelen
van je verblijfplaats? Dan zou je overal ter wereld een inkomen
kunnen verdienen. Hoe doe je dat?
Sponsoring
Het
eerste verdienmodel waar velen aan denken, is sponsoring. Je maakt niet zomaar een mooie reis, nee, het is een heus project. Doel van je project is mensen bewust maken van een bepaald iets, iets wat kennelijk belangrijk is dat mensen zich daar bewust van zijn. Vaak iets met 'duurzaamheid'. Je bouwt een mooie website,
maakt wat leuke YouTube filmpjes, en de sponsors verdringen zich om
jouw rondje Caribische eilanden te mogen betalen. Kan het nog beter? Jammer maar helaas, de
werkelijkheid is anders. Een grote zeilreis is helaas niet zo speciaal meer. Sponsors komen er hun bed niet meer voor uit, of je moet al een heel erg bijzonder verhaal hebben...
Digitaal nomadisme
Maar
gelukkig zijn er meer manieren om los van kantoor
een inkomen te genereren. Inmiddels is er een hele groep mensen die
daar een sport van gemaakt heeft. Deze digital nomads
verdienen geld met webdesign, programmeren, fotografie, of andere
creatieve opdrachten. Werk dat je zelfstandig uit kan voeren. Zo kunnen ze
onbeperkt de wereld rond reizen. Sommige zeilers verdienen bij met
stukjes schrijven voor kranten en websites, zoals Joshua van Eijndhoven of Vivian en Bram van Duende. En
voor de avontuurlijke types: Er
is zelfs een zeilster die haar reis met topless foto's
financiert...
Easy money is het echter niet. Als
digital
nomad
moet je erin slagen een
klantenkring
op te bouwen. Als de opdrachten eenmaal
binnenkomen, moet je die natuurlijk gewoon afronden. Ook al
verblijven deze digital nomads op de meest exotische plekken, ze maken
gewoon hele werkdagen. Ook
stukjes schrijven is bepaald geen vetpot. Als
je al een baantje als columnist te pakken kunt krijgen. Voor een
column in Zeilen of de Telegraaf zijn er een
hoop gegadigden! Sommige
mensen kunnen leven van bloggen. Maar ook
dat is bepaald geen
kwestie van een geinig stukje
tikken en dan
lekker advertentie-opbrengsten opstrijken. Internet-advertenties
leveren vrij weinig op. Wie wil verdienen aan een blog moet
dat koppelen aan een
product: een e-book, trainingen of praatjes geven.
Voor de digital nomad is dit het kantoor. Maar vergis je niet: er moet nog steeds gewerkt worden.. |
Zeilen
met betalende gasten
Sommige
zeilers proberen hun reis te financieren door betalende passagiers
mee te nemen. Vaak valt dit echter tegen. Allereerst moet je genoeg klandizie hebben. Niet altijd even makkelijk, zeker als je in
een afgelegen gebied vaart, waar eventuele passagiers eerst een duur
vliegticket moeten aftikken voor ze überhaupt bij jou aan boord
kunnen stappen. Je moet je ook kunnen aanpassen aan je klanten en hun wensen. Daarnaast
ben je ook ineens een toeristisch bedrijf, en krijg je met allerlei
regels en wetten te maken. Alleen
bereikbaar dus voor mensen met een zakelijke instelling,
die de klant boven hun eigen reisdromen
kunnen plaatsen.
Betaald op reis
Je baan op geven om zelfstandig ondernemer te worden, dat is voor veel mensen een grote stap. Wie daar geen trek in heeft, moet zoeken naar de mogelijkheden die binnen zijn dienstverband liggen. Is er een manier om een langer verlof te kunnen regelen? Mijn vriend werkt bij
een klein bedrijfje, destijds nog part-time. Hij heeft met zijn baas
afgesproken dat hij de ene periode meer uren zou maken en in de
andere minder, effectief werk naar voren schuiven dus. Zo kon hij in
een rustiger periode extra vrijaf nemen, voor een langere vakantie.
Deze constructie was mogelijk door een toevallige samenloop van
omstandigheden, die ons (en de baas) heel goed uit kwam! Het is een
aardig voorbeeld hoe dingen (soms) in samenspraak te regelen zijn.
Een andere optie is om je werk een tijdje op afstand te doen. Je baan
moet zich daar uiteraard wel voor lenen. Sommige digital nomads
zijn gewoon in loondienst. Uiteraard zijn dit soort constructies lang
niet in elke situatie en bij elk bedrijf mogelijk, maar nee heb je,
en ja kun je krijgen. Zorg uiteraard wel dat zoiets zwart op wit
komt, om teleurstellingen te voorkomen.
Uitgaven onderweg
Er zijn dus verschillende manieren om ook tijdens je reis een inkomen te vergaren. De andere manier waarop je langer weg kan, is door op je uitgaven te besparen. Misschien klinken sommige van deze tips als een open deur, maar het zijn wel de dingen waar je winst op kan pakken.
Beperk
je vaste lasten
Bij
veel mensen gaat een groot deel van het inkomen op aan wonen. Maar
als je met een boot rondreist, heb je in principe geen huis nodig.
Sommige vertrekkers kiezen er dan ook voor om (tijdelijk) op hun
boot te gaan wonen. Zo hebben ze geen kosten voor huur of hypotheek.
Je huis onderverhuren is ook eventueel een optie, maar dan moet je
wel zeker weten dat de onderhuurder te vertrouwen is. Je zal de
eerste niet zijn die het schip in gaat nadat er in je onderverhuurde
woning een wietkwekerij ontdekt is.
Ga
kleiner
Okay,
deze tip is wel een beetje een schot voor open doel op een
klein-bootjes-blog. Maar toch. Een klein bootje is een stuk
betaalbaarder dan een vijftig voeter met alles erop en eraan. In de
aanschaf kostte onze boot ons slechts een paar duizend euro (al komt er nog
wel een hoop onderhoud bovenop). Het nadeel van een kleine boot: Je levert in op comfort, en dat
kán consequenties hebben voor hoelang je aan één stuk met de boot
kan varen. Maar je bent dan wel aan het varen, in plaats van weg aan
het dromen bij het zoveelste vertrekkersblog. Dromen najagen is
keuzes maken..
Ga
goedkoop
Op het
land is backpacken een beproefde manier om langere reizen betaalbaar
te houden. Zo
goedkoop mogelijk leven, slapen in goedkope hostels, reizen met het
locale openbare vervoer. Zoiets kan met je boot natuurlijk ook. Vertrek met de instelling van een backpacker. En ga zo veel mogelijk voor
anker. In een haven met gezellige terrasjes en heerlijk ruikende restaurants, is het lastig om aan je low-budget principes te houden. En dan heb ik het nog niet eens over het liggeld. Hoe low budget kan je gaan, rekening houdend met de wensen
die je hebt? Zie hier
voor een handig overzicht, van de eerder genoemde Vivian en Bram.
Kan het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..
Een jaartje of langer weg, dat is een droom die velen koesteren. Maar soms is dat niet altijd haalbaar. Inkomen vergaren met creatief werk lukt niet iedereen. Of wellicht heeft je partner niet zoveel trek om een jaar low budget-stijl op een boot te moeten leven. Is dat het geval, dan gaat hier een pragmatisch adagium op: Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Een jaar lang weg, dat paste voorlopig nog niet in de carrière plannen van mij en mijn vriend. Maar we wilden ook niet wachten tot we 'gearriveerd' zouden zijn. Drie maanden konden we wel missen. Daar zijn we dan ook voor gegaan, met een onvergetelijke ervaring als gevolg. Wel loop je het risico dat je aan dit leven verslaafd raakt, en alsnog koste wat kost langer weg wilt..Durf te kiezen
Veel
mensen zeggen dat ze heel erg graag een lange reis zouden willen
maken, maar het geld er niet voor hebben. Hun gedrag zegt echter heel wat anders! Is die steigerhouten loungeset met bijpassende
hoekbank nou echt een eerste levensbehoefte? De echte reisfanaten
leven zo goedkoop mogelijk, en steken iedere euro die ze overhouden
in hun hobby. Zo ver ga ik zelf niet. Maar zoals bij alles in het
leven geldt ook hier: Om het ene te kunnen doen, moet je vaak het
andere laten. In hoeverre ben je bereid de andere pleziertjes in je
leven op te offeren voor die ene, grote reis?
Het leven als vertrekker is lang niet altijd een plezierreisje. Maar voor wie echt wil is er best wat mogelijk. Wie naast zeilen ook
andere dingen in het leven belangrijk vindt, moet wellicht accepteren
dat de droom van het Vertrekkersleven voorlopig een mooie dagdroom
zal blijven. Maar ook met dagdromen is niets mis...
De einder tegemoet varen, een droom voor velen... |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten