woensdag 15 oktober 2014

Zeilen naar de Kanaaleilanden: Deel acht

 Vertrek uit Boulonge
Dit is het achtste deel van mijn verslag over onze grote reis naar de Kanaaleilanden. We zijn inmiddels tot aan Boulogne gekomen. Na twee gezellige dagen Boulogne is het weer tijd om verder te gaan.

We hebben de afgelopen tijd alleen maar kleine stukken gevaren. Nu is het tijd voor de eerste echt grote sprong. We gaan van Boulogne naar Dieppe varen. Er liggen wel havens tussen die twee steden in, maar dat zijn havens waar de ingang bij eb helemaal droogvalt. Als je deze havens wil aanlopen, moet je goed plannen. Zo ervaren zijn we ook nou weer niet, dus daar zijn we een beetje huiverig voor. Bovendien moet je wel erg omvaren als onderweg nog een haven wil aandoen. Daarom gaan we voor één ruk. 55 zeemijl maar liefst. Spannend!  

 Onderweg naar Dieppe gaan we flink scheef
De eerste drie uur schieten we niet op, door gebrek aan wind. Die rottige golfbreker van Boulogne lijkt nauwelijks kleiner te worden. Uit het zicht verdwijnen doet ie al helemaal niet. Er wordt flink gemopperd. Maar dan trapt de wind het gaspedaal flink in. Met gemiddeld over de vijf knopen blazen we naar Dieppe. Dat is heel erg snel voor onze boot. Uiteindelijk is de 'lange' etappe dan ook zo lang nog niet. Ruim voor de geplande tijd varen we Dieppe binnen, langs de ferry, tussen de witte krijtrotsen door. Een spectaculair gezicht, héél anders dan Duinkerken en Calais.

In de haven liggen we naast een Nederlandse vertrekker, die onze boot bewondert. Dieppe is een mooie stad, met allerlei knusse restaurantjes langs de havenkade. Ons vakantiegevoel neemt steeds meer toe, naarmate het landschap 'Franser' wordt. We willen hier graag een dagje blijven, om de restaurants uit te proberen.

De haven van Dieppe
Maar helaas, volgens de weerberichten moeten we opschieten. Morgen waait het nog, daarna wordt het twee dagen windstil. Zonde om die kans te laten liggen.. Dus gaan we de volgende dag weer verder, bestemming Fecamp. De eerste uurtjes gaat het voorspoedig. Maar op de helft van de rit valt de wind in een keer stil. Een halve dag vroeger dan verwacht! Met anderhalve knoop snelheid dobberen we voort. En nu hebben we nog stroom mee. Straks keert het tij, en dan gaat het hier tegenstromen. Dan drijven we terug naar Fecamp.

Tussen Dieppe en Fecamp ligt een haventje, st. Valery-en-Caux. Maar de ingang van die haven valt droog bij eb. En volgens onze berekeningen kunnen we daar nu niet naar binnen, want het water staat er te laag. St Valery is dus geen optie. Wat nu?

Langs de kust komt er een ander zeiljacht voorbij gemotord. Hij vaart erg dicht bij de rotsen. Het lijkt wel of hij naar het haventje toe wil. Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn, want het voorhaventje staat nu bijna droog. Tot onze verbazing verdwijnt de boot toch tussen de twee pieren van de voorhaven. Hij is groter en steekt dus ook dieper dan ons. Dus als het voor ons te ondiep is, zal hij daar zeker niet naar binnen kunnen. Hoe kan dat?

We lopen nogmaals onze berekeningen na. En ja hoor. We hebben ons vergist. Als we onze berekeningen nu wel goed gedaan hebben, zouden we nog ongeveer twee uur hebben om dit haventje aan te lopen. Maar een haven die droogvalt, we blijven het spannend vinden. Wat zullen we doen? 

Wordt vervolgd.....

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen