Afgelopen
zomer heb ik in een gehuurde Drascombe wat gescharreld op het
Lauwersmeer. Niet alleen leuk, maar ook heel leerzaam.
Het meest waardevolle wat ik mee naar huis genomen heb, is het leren
denken als een schipper. Iets wat ik iedere zeiler aanraden kan,
ongeacht zijn of haar zeilambities.
De
meeste zeiljachten kennen geen vaste rangorde, met aangewezen
kapitein. Maar vaak sluipt er wel een bepaalde rolverdeling in. Zeker
wanneer het een vaste bemanning betreft. De een neemt de leiding als
schipper, de ander volgt als 'maat' de aanwijzingen op.
Veel
vaste bemanningen bestaan uit een stel. Voor de meest ervaren helft
van zo'n stel kan het soms moeilijk zijn om dingen uit handen te
geven. Dit geldt zeker als die meest ervarene zelf nog lerende is. En
uit eigen ervaring weet ik dat het voor de onervaren helft allemaal
best overdonderend kan zijn. Zeker wanneer je zelf nog niet eerder
hebt gezeild. De boot gaat scheef, er komen enorme krachten op het
zeil en er kunnen zomaar rare dingen gebeuren, zoals die enge
'klapgijp' waar je partner het wel eens over heeft. Dus laat je de
'spannende' handelingen het liefst aan de ander over. In het begin
was dat voor mij ALLES behalve stootwillen ophangen. Zo sluipt de
rolverdeling er langzaam in.
Op
zich is er niets mis met zo'n rolverdeling. Het gezegde luidt niet
voor niets: je kan geen twee kapiteins op een schip hebben. Maar ook
voor 'maten' is het erg nuttig om eens zelf in de schoenen van een
schipper te staan. Zelfs wanneer je geen ambities hebt om ooit zelf
de leiding te nemen op een boot. Je verwerft nieuwe inzichten,
waardoor je een betere hulp kan zijn voor je schipper. En het is heel
erg fijn om te weten wat je moet doen in het geval je op het water
zit en je schipper (tijdelijk) raakt uitgeschakeld.
Het
mooie is dat je daarvoor niet perse meteen op je eigen boot het grote
water op hoeft. Je kunt heel klein beginnen. Zoals ik, in mijn
gehuurde minibootje, op een beschutte plas. De haventjes daar zijn
heel makkelijk aan te lopen. Klein, overzichtelijk, geen getij, geen grote
scheepvaart. Een verademing in vergelijking met de havens die we
normaal aandoen. Maar hoe makkelijk ook, ik moest het wel in mijn
eentje doen. En daardoor leerde ik dat 'meedenken met de schipper'
iets heel anders is dan zelf zo'n aanloop plannen, hoe actief ik me
ook opstel wanneer we op onze eigen boot zijn.
Je
wordt je bewust van alle dingen die je nog niet zo goed kan. Vaak
'saaie' taken die de ander meestal voor zijn rekening neemt. Van die
dingen waarvan je denkt dat je ze ook zelf wel kan doen, mocht dat
nodig zijn. Maar als je er dan ineens alleen voor staat, werkt alles
toch iets minder simpel dan gedacht...
Zelf
schipper zijn betekent ook: ruimte om alles op je eigen manier te
doen. Denk je maar liefst vier verkenningsrondjes nodig te hebben,
voordat je een haven goed aan kan lopen? Dan máák je die vier
rondjes gewoon. Ook al is dat 'klunzig' of een 'beginnersmethode' in
de ogen van anderen. Je leert dat dingen je lukken door ze aan te
pakken op een manier die voor jou werkt. Dat geeft je een
gevoel van controle over de zaken. De anderen doen het ook allemaal
op hun eigen manier!
En als
bepaalde dingen niet werken, ervaar je meteen waarom die dan niet
werken. Daar steek je meer van op dan honderd keer verteld worden
'nee, we doen geen X, want dan gebeurt ongewenst ding Y'.
Door
zelf eens te ervaren hoe het is om een boot te schipperen, krijg je
ook meer begrip voor je eigen schipper. Wat heb ik toch gemopperd op
Ivo. Op zijn 'onwil' om me te helpen met dingen die ik nog niet onder de knie had. De neiging om het meteen uit mijn handen te nemen en zelf snel te doen, in plaats van het mij uit te leggen. Vooral bij situaties als aanleggen of
wegvaren. Situaties waarvan ik voor mijn gevoel nog het meeste zou
kunnen opsteken. Als hij het me iedere keer pas achteraf uitlegt, dan
leer ik het toch nooit?
Nu
begrijp ik dat er in zulke situaties vaak van alles en nog wat op je
af komt. Dat de volle honderd procent van je aandacht vereist is voor
het bepalen van je volgende stap. Dat er nauwelijks hersencapaciteit
over is om die stap te vertalen naar een concrete opdracht
voor je maat. Laat staan dat je op dat moment een didactisch
verantwoord instructiemoment kan inlassen. Om goede instructies te
geven aan een beginner moet je echt kilometers boven de stof staan.
Je hebt niet voor niets duizenden zeemijlen aan ervaring nodig om
überhaupt maar aan de opleiding voor jachtinstructeur te mogen
beginnen...
Uit
die vaste rolverdeling stappen is ontzettend leerzaam. Je wordt er
echt een betere zeiler van. En dat is ook voor 'maten' belangrijk. Er
zijn verschillende manieren om dit te doen. Je kunt, zoals ik deed,
een bootje huren dat makkelijk in je eentje te varen is. Dat kan ook
een klein, open bootje zijn. Of ga eens op les, zonder je partner
erbij. Misschien op 'zeilkamp': met een goede instructeur een week
lang de basics oefenen in Friesland. Ik kan het in ieder geval echt
aanraden om zelf eens te leren denken als een schipper!
Ik was dit jaar voor het eerst als opstapper mee ook een hele leerzame ervaring Weer een mooie overdenking Joke En ja je hebt gelijk best goed dat zonder eigen partner eens te doen.
BeantwoordenVerwijderenDank je! Ja, het is altijd leerzaam om buiten je eigen comfort zone te treden..
Verwijderen