Dat is
de strekking van veel stukjes die ik de laatste tijd zie verschijnen.
Alarmerend van toon, vol voorspellingen van rampspoed en ellende voor
de watersport. Dat een sport veel grijze beoefenaars kent, is
uiteraard op zich niet erg. Het vervelende eraan is dat deze groep, door hoge leeftijd,
over een jaar of tien afhaken zal. Zijn de zeilers een
uitstervend ras?
Als ik
om me heen kijk, herken ik het beeld in ieder geval niet. Zowel op
het Internet als in mijn persoonlijke leven ken ik heel veel jongeren
die enthousiast met zeilen bezig zijn. Met gehuurde bootjes, of
kleine, low-buget opknappertjes die ze van een vriendelijke vader of
oom gekregen hebben. Een volledig uitgerust jacht van dertig voet of
meer zit er voor veel mensen van mijn generatie eventjes niet in.
Maar dat doet niets af aan ons plezier in het zeilen.
Mijn
persoonlijke ervaringen zijn uiteraard niet representatief voor de
hele watersportwereld. Weegt die jonge aanwas getalsmatig op tegen al
die zeilers die er straks mee stoppen gaan? Misschien wel niet. Dan
zal het aantal zeilers in Nederland in de toekomst krimpen. Maar is
dat zo erg?
Sporten
krimpen en groeien. Ik heb er geen cijfers van, maar ik kan me
voorstellen dat de korfbalsport in de jaren vijftig groter was dan
nu. Puur en alleen omdat het korfballen de laatste decennia een hoop concurrentie heeft
gekregen van andere sporten. Maar er wordt nog steeds gekorfbald in
Nederland. Het enthousiasme blijft. En misschien wordt het wel
groter, omdat de mensen die toch al niet zoveel hadden met de sport,
hun heil nu elders zoeken. Ik denk dat het ook zo met zeilen zal
gaan.
Als
het aantal zeilers daalt, zal het aantal voorzieningen voor zeilers
ook dalen. Dan heb je in Lemmer of Stavoren nog maar één jachthaven
te kiezen, in plaats van vijf. Is dat een wereldschokkend probleem?
Ik denk van niet. Sterker nog, ik zie alleen maar voordelen.
De
jachthavens liggen nu nog vol met boten waar nooit mee gevaren wordt.
Gekocht om maar een boot te hebben. Als straks alleen de echte
enthousiastelingen nog overblijven, worden de jachthavens er vast een
stuk gezelliger op. Het betekent dat je in oude havenkommetjes niet
meer over zes boten hoeft te apekooien voor je bij de wal bent. Dat
je zomaar naar Vlieland en Terschelling kunt varen, omdat er
altijd wel een plekje is, zelfs in de zomervakantie. Dat je soms
moederziel alleen aan een Marrekrite-steigertje kan liggen.
Over
het voortbestaan van de Marrekrite maak ik me ook niet erg druk. Dat
soort scharrelsteigertjes is nog het meest aantrekkelijk voor de
jonge aanwas. Buiten in de natuur, kampvuurtje stoken, geen hoge
liggelden. Ik denk dat dure marina's eerder reden hebben om zich
zorgen te maken...
Die
zullen zich moeten onderscheiden om de overblijvende zeilers te
trekken. Goedkoper worden, betere voorzieningen. Persoonlijk ben ik
erg fan het systeem waarbij je bij een seizoensplek in een marina ook
het recht krijgt om gratis te mogen liggen in een aantal
zustermarina's. Als je eens wat verder weg wilt, scheelt het je een hoop kostbare vakantietijd als je je boot een weekend van te voren al een eind de goede richting op kan varen. Dan wil je het liefst niet dubbel betalen, voor je eigen seizoensplek én voor een week in een andere marina. Zulke systemen bestaan al wel, maar zijn vaak behoorlijk
prijzig. Als het gebrek aan klanten straks nijpender wordt voor de
jachthavens, komt hier hopelijk verandering in...
Al is
er vergrijzing in de zeilsport, al komt er straks een krimp, ik maak
me er niet druk over. Wij zeilers sterven heus niet uit.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDeze "zeilen recessie" merk je echter bij 1 aspect niet en dat zijn de verkoopprijzen van boten. Op een site zoals "Boten te Koop" is de gemiddelde prijs van een 34 voet kajuitzeilboot uit 1996 (20 jaar oud) nog steeds gemiddeld 50.000 euro.
BeantwoordenVerwijderenIk had een andere prijsontwikkeling verwacht bij een krimpende markt.
Dat is dan nog steeds duur! Mikn ouders zijm nu op zoek naar een motorbootje en zij merken wel dat die in ieder geval wel een stuk betaalbaarder zijn dan een paar jaar geleden.
VerwijderenUiteraard zullen de zeilers en andere watersporters niet uitsterven. En leuk natuurlijk dat het eventueel rustiger wordt op het water. Dat is naar mijn idee nu al merkbaar.
BeantwoordenVerwijderenMaar .... er kleven best wat economische en ook sociale punten aan een achteruitgang van de watersport. Economisch omdat de watersportbedrijven in Nederland baat hebben bij een levendige thuismarkt. Sociaal ook omdat je eerst door een fase van sanering zal gaan en niemand het leuk vindt om in een troosteloze haven te liggen waar investeringen achterblijven omdat de koek toch nog even over 4 havens in de regio verdeelt moet worden. Kijk maar eens naar de winkels. Vroeger had elk buurtje een klein winkelcentrum. Dat kwam toen leeg te staan en er was verloedering. Nu zie je dat zelfs doorgaan tot de randen van de grote winkelcentra. Leegstand, branchevervaging, etc.. En waar blijven al die mensen die daar werken?
Gek genoeg zie je ook in de watersport dezelfde ontwikkelingen waarbij er nog steeds ontwikkelaars zijn die groter en nieuwer er bij willen bouwen zonder na te denken over wat er al is en hoe dat te verbeteren. Zie wat men nu bij de Grevelingen van plan is. Niemand kan mij wijs maken dat daar ineens zo veel meer vraag is die al die extra ligplaatsen kan vullen.
Uiteraard is de watersport breder dan wij zeilers alleen. Zeker mensen die in de watersport werken zullen de gevolgen merken en teloorgang is zelden een prettig gezicht. Wat dat betreft vind ik het stug doorbouwen van projectontwikkelaars ook iets onbegrijpelijks..
Verwijderen